FOLLOWERS

Detik Perpisahan....

Mendengar berita itu, hatiku sudah berlainan rasa. Hanya sekadar satu berita, aku sudah merasai kehilangannya. Bagaimana nanti kalau dia sudah betul-betul pergi dari sekolah ini dan meninggalkan aku meneruskan perjuangan sendirian?
Sepanjang hari di dalam kelas aku hanya mampu termenung dan mengeluh sehingga Nadia yang duduk di sebelah jadi tertanya-tanya. Malah, bukan hanya Nadia yang perasan kegelisahanku tetapi Razak Ashraf yang duduk di bangku belakang juga turut menyedarinya.
“Kenapa dengan kau ni, dari pagi monyok aje?” soalan itu sudah beberapa kali diajukan padaku. Saat ini, tatkala berdepan dengannya di medah bacaan, dia bertanya lagi
Aku pandang wajahnya dengan pandangan sayu. Aku ingin menatap wajahnya sepuas hatiku. Aku ingin merakamkan segala yang ada pada wajahnya untuk disimpan di setiap sudut hatiku supaya apabila kerinduan, ukiran wajahnya itu boleh dijadikan penawarnya.
“Kau akan pergi tinggalkan aku kan?” Sebak dadaku mengeluarkan kata-kata itu.
“Hish! Cakap mengarut apa ni?” pantas saja dia memarahiku.
“Ye laa.... Kau kan dah nak pergi Sekolah Alam Syah. Nak tinggalkan aku sorang-sorang kat sini.” dadaku makin sesak dihimpit rasa sedih.
“Ak eleh! gelabah la kau niiii… aku kan nak pergi belajar, bukan nak tinggalkan kau.” Dia seperti biasa dengan keselambaannya. Tidak berperasaankah lelaki ini? Tidakkah dia merasa sedih dengan perpisahanyang bakal terjdi?
“Tapi…..”
“Apa sedih-sedih niiii?” dia pantas memintas.
“Nanti kau dah pergi, aku tak ada kawan. Siapa nak temankan aku pergi dan balik sekolah? Siapa nak temankan aku study? Siapa nak ajar aku add math?” Dalam senafas aku meluahkan. Air jernih sudah bergenang di tubir mata. Dia yang tadinya nampak selamba mula berubah air muka, diam dan termenung seketika.
“Nadiakan ada. Nanti bila aku balik cuti, aku ajarlah kau.” dia cuba memujuk membuatkan dadaku makin diasak rasa sebak.
“Nanti lepas kau pergi, kau mesti lupakan aku.” Aku mula membuat ramalan.
“Boleh tak kalau tak cakap benda-benda mengarut macam tu? Kau ni paranoid sangat laaa…Cuba fikir positif sikit.”
“Aku nak fikir positif macamana? Dah memang kau akan pergi tinggalkan aku.” Sedikit meninggi suaraku membalas kata-katanya. Saat itu, air mata hanya menunggu masa untuk gugur ke pipi.
“Katttt….” dia memanggil namaku lembut, nada ingin memujuk.
“Kau pergilah. Kau tak usah lagi fikirkan tentang aku. Biarkan aku sorang-sorang kat sini.” Sehabis menghamburkan kata-kata, aku terus bangkit meninggalkan dia di situ sambil mengesat mata yang sudah basah dek air mata.
“Kat!!!” dia mengejarku.
“Katrina!!!” jeritannya tidak aku endahkan. Aku terus pulang ke rumah dan menangis semahunya.
Sebenarnya, aku juga mempunyai peluang yang sama sepertinya. Namun, tawaran ke sekolah berasrama penuh itu terpaksa aku tolak gara-gara mama.
“Adik jangan pergi ya? Teman mama, mama tak ada kawan laaaa.... nanti SPM adik mesti akan pegi jauh dari mama.” Itulah pujukan mama sebaik mengetahui aku mendapat tawaran ke sekolah menengah Sains Pokok Sena.
Ah Mama, keranamu aku harus menguburkan impian untuk merasai cabaran bersekolah berasrama penuh. Masih aku ingat suatu ketika dulu, selepas peperiksaan UPSR, aku pernah sekali menolak tawaran istimewa itu juga kerana mama.
“Adik tak payah pergi la.... Adikkan kecil lagi, duduk rumah dengan mama. Nanti lepas PMR mama bagi adik pergi.” Itu janji mama tetapi semua itu hanya tinggal satu janji.
Walau terasa sedikit ralat, aku tolak jua tawaran istimewa itu kerana aku lebih sayangkan mama dari segalanya yang ada di dunia ini. Apa pun yang terjadi, dialah mamaku dunia dan akhirat.

Beberapa bulan Razak Ashraf pergi meninggalkan aku, hanya beberapa kali dia menelefonku bertanya khabar. Entah kenapa aku rasakan dia tidak lagi seikhlas dulu, menghubungiku hanya sekadar untuk memenuhi tanggungjawab sebagai seorang kawan yang pernah rapat sebelum ini.
Semakin lama panggilannya semakin jarang. Alasannya, dia tidak dibenarkan menggunakan handphone dan telefon awam pula sangat susah, terpaksa beratur panjang untuk membuat panggilan. Benarkah begitu atau itu hanyalah satu alasan?
Ah! aku ingin sekali mempercayainya tetapi akal logikku sering menafikan semua itu. Semakin hari aku makin tidak bersemangat untuk meneruskan perjuangan hidup. Melangkah ke sekolah hanya kerana terpaksa dan menghabiskan waktu-waktu di sekolah dengan rasa bosan yang teramat sangat.
Dalam keadaan yang serba tidak kena itu, aku dikejutkan lagi dengan pemindahan mama ke Kedah. Sungguh... aku terasa ingin saja meminta mama agar menolak tawaran tersebut sebagaimana dia meminta aku menolak tawaran ke asrama penuh. Namun, mana mungkin sama situasi yang berlaku antara kami. Sudahnya, aku harus jua akur pada satu hakikat bahawa takdir Tuhan memang tidak terjangka dek akal fikiran kita.
Sedih... hanya itu yang mampu aku ungkapkan tatkala berpisah dengan Nadia. Dialah satu-satunya sahabat yang paling baik pernah aku ada, sangat memahami segalanya yang ada pada sekeping hatiku ini.
Ah! tempat baru, segalanya baru. Sekolah Menengah Dato’ Syed Omar itu bagai tidak serasi dengan jiwaku. Terasa hati dan perasaanku masih berada di sekolah lama. Terasa kenangan di Sekolah Menengah Bagan Serai masih segar dalam ingatan.
Tiada apa yang paling mengembirakan hidupku selain dari berpeluang sesekali pulang ke kampung tatkala mama bercuti di hujung minggu. Tiada orang lain yang aku cari sebaik menjejakkan kaki di kampung itu selain dari Nadia.
“Aku tengok kau makin hari makin teruk” Nadia mengomel sambil menilikku sebaik kami bertemu.
“Apa yang teruknya?” aku tidak mengerti dengan maksud kata-katanya.
“Semuanya yang ada pada kau.”
“Teruk sangat ke?” Aku cuba menilik diri sendiri. Apa yang teruknya? Aku makin tidak mengerti.
“Kau pernah tak tengok ayam kena tungau?” tiba-tiba dia sudah beralih topic bicara. Aku hanya menganggukkan kepala bagai orang bodoh yang tidak tahu apa-apa.
“Macam tulah rupa kau.” Selamba dia mengataku.
“Kurang asam kau.” Aku marah sambil menepuk lengannya.
“Kurang asam atau kurang garam, kenyataannya memang begitu.” Serius suaranya membuatkan aku terdiam buat seketika.
“Dia ada contact kau?” Nadia menyoalku.
“Sesekali.” jawapanku mengundang senyum sinis dibibir Nadia.
Memang itulah kenyataannya. Saat ini, dia hanya sesekali menghubungiku dan bercakap pun bagai ingin segera menamatkan perbualan.
“Kau rasa dia contact kau sebab rindu atau sebab terpaksa?” Nadia menyoal lagi.
“Aku tak tahu." jawabku sambil mengeleng kepala. Soalannya itu membuatkan aku mula terfikirkan sesuatu.
“Kalau kau tak tahu, biar aku bagi tahu. Dia sebenarnya sudah semakin lupakan kau. Dan....aku percaya akan tiba masanya nanti dia terus lupakan kau.” Dia terhenti di situ dan merenungku seketika sebelum menyambung kata.
“Supaya kau tidak tergila bayang dan angau sorang-sorang, kau fikir-fikirkanlah kata-kata aku ni.” Tajam sindirannya terasa menyucuk hingga ke ulu hati.
Sampai ke malam pesanan Nadia terngiang di telingaku. Saat ini, aku mula terfikir akan kebenarannya. Mungkinkah kami bukan tercipta untuk satu sama lain dan tuhan sedang membisikkan aku tanda-tandanya?
Kerana hati yang tidak tenteram dengan pelbagai persoalan yang tidak terjawab, aku mengambil kata putus yang cukup drastik apabila dia menghubungiku malam itu.
“Wei! Kita break ajelah. Kau pun macam dah lupakan aku. Contact aku pun macam terpaksa aje. Lagi baik kita break kat sini dan anggap yang kita tak pernah kenal antara satu sama lain. Lepas ni, kau jangan call aku lagi.” Laju saja aku meluahkan kata. Dia terdiam seketika mendengar permintaanku itu.
“Okey!” Itu saja yang kedengaran keluar dari bibirnya dan jawapannya itu sesungguhnya mengejutkan aku. Sekeping hatiku bagai ditusuk belati tajam. Tanpa rasa, darahnya mengalir perlahan dan seluruh ruang yang menempatkan dirinya di hatiku bertukar warnanya.
Pantas saja jemariku terus bergerak menekan butang merah menyebabkan talian terputus terus. Tanpa sedar dua titis air jernih gugur dari celahan kelopak mataku.
Sakitnya sekeping hati ini hanya tuhan saja yang tahu. Andai kesakitan itu boleh disembuhkan, bukan sedikit masa yang diperlukan. Kenyataannya, Luka yang terpalit ini meninggalkan parut yang cukup dalam.
Selepas peristiwa hari itu, dia tidak lagi menghubungiku. Memang benar itu adalah permintaanku tetapi, tahukah dia bahawa hatiku ini tidak pernah menginginkan begitu?
Berbulan lamanya aku masih mengharapkan sebuah keajabain tetapi pertemuanku dengan sahabat akrabnya yang pulang bercuti telah merungkaikan segalanya.
“Setahu aku, dia ada rapat dengan satu perempuan tapi sejauh mana hubungan mereka aku tak tahu.” Jelas Akim, sahabat sekelas Razak Ashraf di Sekolah Menengah Alam Shah. Kebetulannya, lelaki itu tinggal sama daerah dengan kami di Alor Star dan aku mengenalinya melalui Razak Ashraf ketika baru mula-mula berpindah ke sini.
“Cantik sangat ke perempuan tu?” Tanpa sedar soalan tersebut keluar dari bibirku.
“Cantik giler tapi terlalu sosial.” Jawapan Akim menyedarkan aku bahawa keajaiban yang aku harapkan itu tidak mungkin akan berlaku. Aku kini bukan lagi siapa-siapa di hatinya kerana dia sudah punya wanita lain yang lebih segalanya dariku.

4 comments:

Anonymous said...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]free price list software, [url=http://firgonbares.net/]best substitute for photoshop using mac intel[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] cheap microsoft office small coreldraw 10 setup scanner
legal to buy oem software [url=http://firgonbares.net/]nero 9 license[/url] office software update
[url=http://firgonbares.net/]sell new software[/url] filemaker pro 9 education
[url=http://firgonbares.net/]software graphics macromedia[/url] educational software applications
autocad light [url=http://firgonbares.net/]cheap oem software downloads[/b]

Anonymous said...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]antivirus kaspersky, [url=http://sunkomutors.net/]antivirus software for sale[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] adobe photoshop cs3 for beginners cd dvd buy photoshop online
10 software price [url=http://sunkomutors.net/]filemaker pro 10 upgrade[/url] ms office 2007 enterprise edition
[url=http://sunkomutors.net/]campus software discount[/url] Adobe Photoshop CS4 Extended
[url=http://sunkomutors.net/]acdsee 10 photo manager[/url] adobe creative suite 4
software selling sites [url=http://sunkomutors.net/]buying software license[/b]

Anonymous said...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]windows xp software to buy, [url=http://murudobaros.net/]adobe educational software[/url]
[url=http://murudobaros.net/]software for orders[/url] coreldraw learning tutor torrent educational software games
educational software purchase [url=http://murudobaros.net/]educational software ratings[/url] educational software site
[url=http://murudobaros.net/]crack coreldraw 12 trial[/url] windows xp cd key
[url=http://murudobaros.net/]windows academic software[/url] free educational software
windows vista update [url=http://murudobaros.net/]software sales com[/b]

Anonymous said...

[url=http://hopresovees.net/][img]http://bariossetos.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]nero 9 cracks, [url=http://bariossetos.net/]want to buy a software[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] to sell software in crack adobe photoshop cs4
buy office software [url=http://bariossetos.net/]serial number for adobe creative suite 3 master[/url] microsoft office 2003 key generator
[url=http://hopresovees.net/]free store software[/url] price comparison software for
[url=http://hopresovees.net/]coreldraw free trial[/url] i sell my software
educational software spelling [url=http://hopresovees.net/]adobe acrobat 9[/b]