FOLLOWERS

Dialah Ibuku....

Bila terima hadiah dari anak-anak, aku mula teringatkan mak aku yang jauh berada di kampung. Dah lama aku tak contact dia sehingga dia pula yang menghubungiku lebih kurang dua minggu yang lepas. Bila aku tanya, dia kata saja telefon sebab lama tak dengar suara aku..huhuhu...tersentuh hati aku.

Hari ni aku cuba hubungi rumah tetapi tak dapat sebab hari tu mak cakap kabel telefon kat kampung kena curi (tak silap aku ini dah kali kelima perkara ni berlaku)

So, aku sms adik aku, tanya dia dah bagi ke hadiah yang aku suruh dia belikan untuk mak. Dia kata dah bagi..maksudnya mak aku pun dah terima hadiah yang aku kirimkan untuknya. Biarpun aku tahu bukan itu yang dia harapkan tetapi sekurang-kurangnya hadiah itu sebagai tanda dia sentiasa di hatiku. Bukan harganya yang penting tetapi nilai pemberian tu yang paling bermakna.

Masa aku muda remaja dulu, ramai orang kampung cakap muka aku sebiji macam mak aku waktu dia muda...Tapi sekarang rasanya dah tak sama.. tengoklah gambar kami berdua

Gambar ni diambil ketika ketika kami ke Cameron Highland tiga bulan yang lepas.


Aku anak kedua dari enam beradik. Kami hanya ada dua perempuan dan aku paling banyak mengikut acuan mak berbanding adik aku dalam hal-hal kerja rumah, memasak, menjahit dan macam-macam lagi.

Nak tahu? Mak aku pandai menjahit dan dia mengambil tempahan menjahit baju di kampung. Mungkin kerana aku anak mak, maka aku juga boleh menjahit..bukanlah pandai sangat tetapi cuba tanya Fatin Nabila, Kak Azah Khalida atau Kak Indah Hairani, macamana rupa langsir kat rumah aku...Semua tu aku jahit sendiri.

Mak aku memang tak tahu membaca kerana dia tak dibenarkan bersekolah. Orang tua zaman dulu fikirannya kolot sikit, anak perempuan tak payah sekolah tinggi, tempatnya di dapur saja. Arwah ayah aku juga tak sekolah tinggi tetapi dia mahu anak-anaknya belajar tinggi-tinggi.

Kerana semangat mereka, aku berjaya juga menjejakkan kaki ke Universiti. Namun, ketika aku sedang bercuti sementara nak menyambung pengajian ke peringkat Ijazah, Arwah ayah aku dijemput Tuhan secara mengejut. Kami adik-beradik langsung tak bersedia waktu tu.

Lepas tu, mak aku cakap dia mungkin tak mampu nak tanggung aku belajar lagi sebab adik-adik semuanya masih bersekolah dan dia pun tak bekerja, harapkan duit hasil kebun getah yang arwah ayah tinggalkan. Kalaulah harga getah waktu itu semahal hari ini, tentulah keadaan akan menjadi sebaliknya.

So, aku mengalah untuk memberi peluang pada adik-adik menuntut ilmu. Nasib baik waktu tu aku sudah diterima bekerja. Walau gaji tak seberapa, aku bantu mana yang perlu.

Menjadi perantau dalam usia muda tanpa saudara mara di kota besar ini, hidup menjadi terlalu sukar. Sehingga sampai ke satu tahap, aku terasa ingin menyerah kalah, ingin berhenti kerja dan terus pulang ke kampung. Namun begitu, kerana semangat mak yang ada dalam diri aku, banyak perkara sukar aku tempuhi dengan tabah.

Hari ini, sempena hari untuk semua ibu, aku ingin mengalungkan sejuta penghargaan buat insan bernama Sakinah Mamat kerana dialah ibuku.....

No comments: