FOLLOWERS

Selamat Hari Guru...

SELAMAT HARI GURU buat sesiapa yang bergelar Guru dan juga pada semua yang ibu bapa yang menjadi guru sepanjang hayat pada anak-anak....Kalau nak cerita tentang jasa dan pengorbanan seorang guru, sejuta perkataan pun tak mungkin mampu untuk menghuraikannya.
Kalau nak tanya aku, cikgu yang paling aku ingat sampai ke hari ini namanya Cikgu Rosli. Dia cikgu kelas aku masa F4. Dia ajar math dari F4 sampai F5. Masa tu aku duduk kelas pandai tetapi aku budak yang paling nakal. Setiap hari dia akan bebelkan aku dan aku sentiasa cari alasan untuk ponteng kelas dia(sebab aku rasa tak payah belajar subjek tu, dah pandai sangat).
Sampai satu tahap, bila dia tengok aku tak ada dalam kelas, dia akan suruh bebudak pergi cari aku dulu sebelum dia mengajar. Kalau aku tak masuk kelas, dia tak akan mengajar hari tu. Sebab aku, semua orang kena marah. Sebab aku, semua orang rugi masa menunggu.
Dia taklah garang sangat sebab tu bila dia marah, aku main-main aje dengan dia. Tapi dia tak boleh marah aku lebih sebab soalan dia memang aku boleh jawab. Cuma dia sering tegur tentang perangai aku yang tak serupa ‘orang’ tu. Suka melepak dengan murid-muird yang bermasalah, ponteng kelas dan pelbagai masalah lagi.
Ada satu ketika tu, aku ponteng sekolah sebab ikut kekawan pergi tengok wayang. Masa tu panggung wayang hanya ada di Kota Bharu je dan waktu tu, kalau bebudak perempuan yang masuk panggung wayang dah di kira berani gila. Sebenarnya aku pun takut juga tetapi sebab terpengaruh, buat-buatlah berani.
Nak dijadikan cerita, keluar panggung masa nak cross jalan, terserempak dengan cikgu tu. Dia cuti agaknya hari tu...then, dia terus sound aku “Dah dekat-dekat SPM ni awak masih tak insaf-insaf lagi.” Sambil mengeleng dan dia sambung lagi. “ Kalau awak lulus exam ni, nasib awak memang baik la.” Lebih kurang gitu la maksudnya. Dia cabar aku tuuu..
Masa tu aku bengang gila. Lepas hari tu aku perang dingin dengan dia. Dia buat lawak pun aku langsung tak senyum. Kerana rasa tercabar, aku pulun habis study dan hafal segala formula, hampir nak bengong juga la masa dekat-dekat SPM tu.
Masa ambil result, aku terkejut gila sebab cikgu tu yang pegang slip result aku. Mulanya aku takut juga, ingatkan dia nak fire aku lagi sebab gagal tapi rupanya nak ucap tahniah. Result tahun tu ada beberapa kerat je yang dapat A subjek math dan aku salah seorang daripada beberapa kerat tu. Nak tahu dia cakap apa?
“Tahniah! Saya tahu awak ni budak pandai Cuma kekadang tu awak lalai dan cepat hanyut. Nak kena jaga selalu dan nak kena cabar baru nak sedar.”
Wah! Bagus punya ayat. Tapi aku harus berterima kasih juga pada dia sebab kalau dia tak sound aku hari tu, memang aku terus hanyut entah ke mana.
Buat Cikgu Rosli... Jasamu, Hanya Dia yang mampu membalasnya. Buat semua Cikgu di seluruh dunia.....Jasa dan pengorbananmu takkan terbayar walau digadaikan seluruh harta dunia..

No comments: