FOLLOWERS

Cerita Baru...

Ini kisah yang sedang aku garap...kisah perjalanan hidup seorang gadis bernama Katrina Anis...

Malam yang dingin itu seharusnya aku tidur dengan lena tetapi kenapa mataku langsung tidak ingin lelap walau sesaat pun?
"Tak pe laaa... Orang dah tak sudi, nak buat macamanaaa..." Suara Razak Ashraf yang kedengarn sayu dan perlahan itu tergiang-giang di telingaku sejak siang tadi.
Kenapa lelaki yang aku anggap poyo dan langsung tidak menarik itu tiba-tiba saja mampu menggangu gugat hati dan perasaanku saat ini? Kenapa tiba-tiba saja bayangan wajahnya bagai menari-nari di ruang mataku. Sudah mabukkah aku?
"Kau tak nak balas surat dia ke?" Soalan Nadia kembali menerjah ingatan.
"Surat mamat tu? Eee...tak ingin aku...poyo jer." Jawapanku mengundang gelak Nadia. Suasana yang sudah sedia gamat di dalam kelas 1 Kenanga menjadi semakin gamat. Nadia kalau ketawa, mengalahkan pontianak mengilai ketika sedang mengejar mangsa.
"Kau jangan takbur bila bercakap Kat, takut nanti Tuhan terbalikkan hati kau. Mana tahu esok-esok kau pula yang tergila-gilakan dia." Kata-kata Nadia mengundang gelakku pula. Walau mungkin ada kebenarannya, aku tidak ingin sekali percaya yang aku boleh tergila-gilakan lelaki yang bernama Razak Ashraf itu.
Namun begitu, saat ini aku sudah terasa kelainannya. Mungkinkah kata-kata Nadia sudah menjadi satu kenyataan? Gelisah dan resah, tanpa sedar jemariku sudah menekan-nekan nombor telefon lelaki itu.
"Hello!" Suara Razak Ashraf yang menyambut panggilan membuatkan degupan jantungku berubah rentak.
"Hello! Siapa ni?" sekali lagi suaranya menembusi talian makin melajukan rentak jantungku.
"Aku..." cuma itu yang mampu terkeluar dari bibirku.
"Aku tu siapa? Janganlah main-main, dah tengah malam ni." suaranya kedengaran serak dan agak tegang di hujung talian.
"Aku... Katrina Anis. Kau...kau kenal aku kan?" Tergagap-gagap aku memperkenalkan diri.
Selepas itu, suasana menjadi sunyi dengan tiba-tiba. Mungkin dia terperanjat menerima pangggilan dariku dan mungkin juga dia tidak menyangka aku akan menelefonnya setelah menerima 'surat yang tidak ikhlas' dariku sebagai membalas ‘surat ihklas’ salam perkenalan yang dihulurkan olehnya.
Usah katakan dia, aku sendiri juga terperanjat dengan apa yang aku buat saat ini. Entah bagaimana aku boleh bertindak menghubunginya. Akalku bagai tidak mampu berfungsi dengan normal.
"Ya, Kenal! Memang kenal! Ada apa-apa ke telefon malam buta ni?" Dia bersuara kemudiannya. Soalannya membuatkan aku sedikit terasa. Kedengarannya macam 'kerek' semacam aje.
"Tak ada apa. Tak boleh ke aku telefon ni?" Jawapan berupa soalan dariku membuatkan dia ketawa perlahan dan ketawanya itu bagai irama merdu menusuk ke telingaku. Tiba-tiba aku terbayangkan wajahnya, kening yang lebat dan bertaut di tengahnya, mata yang redup bila memandang dan bibir yang manis dengan sebiji tahi lalat di sudut atas sebelah kanan bibirnya
"Bukan tak boleh tapi pelik. Tak tidur lagi ke?" Dia menyoalku dihujung tawanya.
"Tak! Kau ganggu tidur aku." Aku semakin berani bermain kata.
Sekali lagi kedengaran ketawanya di hujung talian. Oh! Aku sudah jadi tidak tentu arah mendengar tawanya itu. Cukup mengasyikkan.
"Kenapa ketawa?"
"Pelik! Tegur kau pun aku tak berani, macamana kau boleh cakap aku ganggu tidur kau?" Dia tergelak lagi dan aku sudah kehilangan punca untuk meneruskan kata.
Tiba-tiba aku teringatkan sesuatu. Sudah lama aku ingin bertanyakan soalan tersebut tetapi keadaan bagai tidak mengizikan.
“Aku nak tanya kau satu soalan boleh?”
“Tanyalah, Banyak pun boleh.” Selamba dia mengenakan aku.
“Dalam surat yang kau tulis tu, kau cakap kau suka aku. Boleh bagi aku satu alasan kenapa kau suka aku?”
“Itulah seni namanya.” Dia menjawab sambil tergelak.
Seni? Apa yang seninya? Apa yang ada pada aku yang dikatakan seni itu? Aku hanya gadis biasa-biasa yang tak ada keistimewaan untuk dibanggakan. Bercakap tak pernah tahu nak kontrol apatah lagi ketawa. Kalau beradu dengan Nadia, rasanya pontianak pun boleh lari bila mendengarnya...Apa yang seninya?


***** Ini kisah yang berlaku lebih lima tahun dulu.....

No comments: