FOLLOWERS

Hati Yang Terusik...

Bosan! Tak tahu apa nak buat, aku belek novel-novel lama yang menjadi koleksiku. Nak study, rasa seperti otak tak berfungsi. Lantas, aku pilih salah satu novel yang telah kubaca untuk di’ulangkaji’ sambil berbaring di katil.
Sedang hanyut dalam cerita yang aku baca, tiba-tiba telefon yang berada di hujung kepala berbunyi menandakan ada pesanan ringkas masuk.

'Weh!..kau turun kejap, duduk kat sofa tepi pintu tu
dan on bluetooth telefon kau.'


Pesanan ringkas dari Razak Ashraf buat aku tertanya-tanya. Dah la panggil orang main weh! aje. Hish! aku mengeleng kepala. Dia memang jarang panggil nama aku. Entah-entah nama penuh aku pun dia tak tahu. Tak senonoh betul! Aku pun dah jadi terikut sama memanggil dia begitu.

Dia memang tahu aku tidak mungkin dibenarkan keluar lewat malam begini tapi, apa hal pula dia suruh aku duduk tepi pintu ni? Dalam tertanya-tanya itu, aku balas juga pesanannya

‘Kenapa?’

Seketika menunggu, tiada tindak balas darinya. Dengan rasa pelik, aku melangkah turun ke bawah dan mengikut saja apa yang disuruhnya. Sambil menuruni anak-anak tangga, aku tekan-tekan butang telefon untuk mengaktifkan signal bluetooth.
Tiba-tiba ada lagi pesanan ringkas darinya masuk ke telefonku.

‘Ada laaa...kau turun la cepat. Aku nak bagi kau something,
tolong on bluetooth tu.’


Waktu tu, aku sudah duduk di sofa yang berdekatan dengan pintu utama rumahku dan signal bluetooth telah aku aktifkan. Seketika kemudian, telefonku berbunyi lagi dan pesanan yang masuk meminta aku menerima atau menolak data yang dihantar. Lantas, aku menekan butang yes untuk menerima penghantaran tersebut.
Sebaik saja proses menerimaan data selesai, sekali lagi dia menghantar pesanan ringkas.

‘Okey laaa... aku balik dulu.’

Eh! apa hal mamat ni? Aku jadi makin pelik. Pantas aku buka file MP3 yang dihantar olehnya seketika tadi. Lagu Kiss Me terus berkumandang menghangatkan perasaanku malam itu.

Kiss me, out of the bearded barley
Nightly, beside the green, green grass
Swing, swing, swing the spinning step
You wear those shoes and I will wear that dress
Oh, kiss me beneath the milky twilight
Lead me out on the moonlit floor
Lift your open hand
Strike up the band and make the fireflies
Dance silver moon’s sparkling, so kiss me
Kiss me down by the broken tree house
Swing me upon its hanging tire
Bring, bring, bring your flowered hat
We’ll take the trail marked on your father’s map
Oh, kiss me beneath the milky twilight
Lead me out on the moonlit floor
Lift your open hand
Strike up the band and make the fireflies
Dance silver moon’s sparkling, so kiss me
Kiss me beneath the milky twilight
Lead me out on the moonlit floor
Lift your open hand
Strike up the band and make the fireflies
Dance silver moon’s sparkling, so kiss me
So kiss me
So kiss me
So kiss me
So kiss me


Berkali-kali aku ulang dengar lagu tersebut. Sehingga ke pagi, lagu itu menjadi teman tidurku. Sehingga ke pagi juga aku jadi tertanya-tanya kenapa tiba-tiba saja dia tergerak hati untuk ‘memberikan’ aku lagu tersebut.

Keesokan paginya, aku jadi bersemangat untuk ke sekolah. Seperti biasa, seawal pagi dia sudah menunggu aku di depan rumah untuk ke sekolah bersama-sama. Jarak rumahnya dengan rumahku dekat saja dan dia akan melalui depan rumahku untuk ke sekolah kami.
Dia senyum padaku sebaik aku melangkah keluar dan aku balas senyumannya seperti biasa. Setiap pagi, senyumannya itulah yang memberikan aku semangat dan menjadikan aku ‘hidup’ sepanjang hari.

“Aku tanya kau boleh?” Aku memulakan bicara saat kaki kami sama-sama melangkah menuju ke sekolah.
Dia menoleh pandang dan tersenyum lagi sambil mengangguk. Sepanjang mengenalinya dan kini sangat rapat dengannya, suara seraknya itu sangat mahal di telingaku. Di dalam kelas, dia seorang yang sangat pendiam, hanya bercakap ketika perlu sahaja.

“Kenapa kau tiba-tiba terfikir nak bagi aku lagu Kiss Me tu malam tadi?” Soalku sambil menoleh sekilas ke arahnya.

“Tak de…saja jer…” Jawapannya terus menghentikan langkahku. Serentak dengan itu, langkahnya juga turut terhenti di situ. Dia terpinga-pinga memandangku yang sudah berdiri mengadap ke arahnya.

“Kau datang depan rumah aku malam buta sebab saja-saja jer?” Aku menyoalnya dengan mata membulat.
Dia pantas melepaskan tawa melihat reaksiku. Kemudian tangannya bergerak memegang lenganku yang berlapik baju kurung dan menarik aku untuk meneruskan perjalanan.

“Malam tadi aku terdengar lagu tu dan tetiba aje aku teringatkan kau. Aku suka lagu tu dan aku nak kau dengar apa yang aku suka.” Penjelasannya memanggil aku untuk menoleh pandang ke arahnya.

“Sebab… irama dan liriknya cukup unik, macam kau juga.” Dia menyambung kata dengan wajah bersahaja sedang aku yang mendengarnya sudah disajikan dengan pelbagai rencah rasa.
Dia hanya akan bercakap untuk sesuatu yang perlu sahaja tetapi apabila dia mengeluarkan suara, kesannya sering larut sampai ke hatiku.

No comments: