FOLLOWERS

Penyakit Rohani

SOMBONG

Bagaimanakah yang dikatakan sombong itu? Adakah seseorang yang pendiam dan tidak banyak bercakap itu boleh dikategorikan sebagai sombong? Atau adakah seseorang yang hanya bercakap ketika perlu dan tidak suka mencampuri urusan orang lain itu juga boleh dianggap sombong?

Tidak! Sombong yang dimaksudkan dengan penyakit rohani ini ialah membesarkan diri dan meremehkan orang lain. Maksudnya dia merasakan dirinya lebih baik dari orang lain dari semua segi.

Sombong adalah sejenis penyakit rohani yang di larang dalam islam seperti
sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Tidak akan masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada terdapat kesombongan sebesar biji zarrah" (H.R. MUSLIM)

Orang yang bersifat sombong tidak mahu bertolak ansur dengan orang lain malah lebih cenderung menginjak-injak hak orang lain. Jika sombong yang melampau, besar kemungkinan akan mengaku diri sebagai Tuhan.

Sejarah islam telah tercatat bahawa Firaun mengaku dirinya Tuhan kerasa sifat sombongnya. Iblis juga telah dicap sebagai kafir dan dijanjikan kekal di dalam neraka jahanam kerana kesombongannya yang tidak mahu sujud kepada Adam, kerana menganggap dirinya lebih hebat daripada Adam. Qarun juga terkubur ditelan tanah kerana kesombongannya yang tidak mahu mengeluarkan zakat apabila diperintahkan oleh Nabi Musa.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Ada tiga manusia yang tidak dipedulikan oleh Allah dan tidak dilihat-Nya pada hari kiamat dan bagi mereka seksa yang amat pedih. Pertama ialah orang tua yang berzina, kedua raja yang berdusta dan ketiga orang miskin yang sombong."

Bagaimana cara menghindari sifat sombong :

Secara teorinya, perbanyakkanlah membaca Al-Quran dan Hadis berkaitan kesombongan dan secara praktikalnya, perbanyakkan bergaul dengan orang-orang yang tawadduk(rendah diri) hatinya.

Harus juga sentiasa memikirkan hakikat kewujudan diri kita. Apakah yang hendak disombongkan dalam diri kita ini sedangkan kejadian kita hanyalah dari benda hina dan kotor.


.

No comments: