FOLLOWERS

Cuti..Cuti...N3 terakhir

Seawal jam 10.30 pagi, kami sudah sampai ke Machang. Mmm...sungguh nyaman udara kampung. Pokok getah yang baru berpucuk daunnya kelihatan menghijau di belakang rumah mak aku.

Lihatlah gambar di sebelah. Dedaun yang menghijau sejuk mata memandang. Waktu aku ambil gambar ni, mak aku ada kat hujung kebun sana, meredah kebun getah untuk mengutip pucuk paku untuk dibuat kerabu pucuk paku kerana anaknya (akulah tu) suka benar makan kerabu pucuk paku versi kelantan. Kasih ibu...air tangan ibu.... memang tiada tandingannya. Dia masak apa pun mesti sedap di tekak kita.

Kebetulan pula, hari jumaat esoknya kakak aku mengadakan jamuan makan untuk cukur jambul anaknya yang baru berusia 35 hari. Kakak tu berlainan mak tetapi kami memang rapat sebab pernah tinggal serumah sewaktu arwah ayah masih ada.
Sepetang berada di kampung kelahiranku itu, rupanya banyak yang sudah berubah. Baru aku tahu, di kampung itu sudah terbina sekolah menengah. Zaman aku sekolah dulu, hanya ada sekolah rendah sahaja dan aku terpaksa tinggal menyewa di pekan Pasir Mas seawal usia 13tahun untuk bersekolah menengah.

Aku sempat meninjau ke sana dan merakamkan gambar untuk kenangan. Orang kampung yang ada di kedai kopi berhampiran meninjau-ninjau kehairan melihat aku yang macam wartawan sedang ambil gambar sekolah yang tertutup itu.


Hari sabtu esoknya, adik aku mengajak ke Kota Bharu untuk makan tengahari. Dia nak belanja makan 'nasi budu' yang famous di dekat Istana Lama. Mak aii, jauhnya makan tengahari, dari Machang ke KB ambil masa kurang lebih setengah jam.


Makan kat sini memang murah. Bayangkan satu meja untuk enam orang makan apa saja sampai kenyang cuma rm35 sahaja. Tempatnya memang sentiasa penuh sesak dengan pengunjung. Tempatnya pun sangat cantik dan menarik.

Kiri kanannya pula ada gerai kraf tangan yang sangat murah harganya. Adik aku kata, aku dah macam pelancong asing yang tak pernah datang ke Kelantan. Betul, aku ni nama aje kelahiran negeri Cik Siti Wan Kembang tu tapi setahun cuma dua atau tiga kali saja pulang ke sana. Itu pun musim raya dan tak akan jejak kaki ke KB sebab jalan memang sesak gila.

Lepas makan, adik aku mengajak pula ke pantai PCB(Pantai Cahaya Bulan)yang tidak jauh dari situ. Aku pernah ke sana tetapi rasanya berpuluh tahun yang lalu, zaman sekolah dulu. Kini banyak yang dah berubah.
Pantainya tak secantik Pantai Batu Burok tapi meriah dengan jualan Wau dan pengunjung yang sedang melepak di gerai-gerai berhampiran



Pulang dari pantai, sempat lagi kami menyinggah di kedai batik tepi-tepi jalan. Lama juga memilih-milih sampai mata pun naik rabun. Abang aku dah mengeleng-ngeleng kepala. Betullah macam tak pernah sampai ke Kelantan walhal asal usul memang orang Kelantan...hehehee...aku gelak aje, abang dan adik aku mengutuk-ngutuk aku.

No comments: