FOLLOWERS

Pengorbanan Seorang Ibu...

Semalam aku sembang2 dengan salah seorang pekerja yang tengah sarat menunggu waktu bersalin tetapi masih kuat lagi datang kerja. Kalau ikut tarikh jangkanya dah over dan katanya, kalau lagi 3 hari tak keluar juga, dia kena terus ke hospital untuk dipaksa keluar. Dalam gurauan aku katakan padanya, “Cuba-cubalah tanya ‘dia’ kenapa tak nak keluar, mesti dia alasan tertentu.” Staff tu terus gelakkan aku.

Bila teringat kembali saat melahirkan, rasa ngeri sampai sekarang. Ada orang yang senang sangat bersalin, sakit sekejap terus saja keluar. Tapi aku ni jenis yang susah sangat bab-bab mengandung dan bersalin ni.

Waktu mengandung, macam-macam penyakit datang, gigi semua longgar-longgar sampai tak boleh mengunyah dan batuk berbulan-bulan tak elok.waktu bersalin pula sakit sampai 12 jam pun tak nak keluar-keluar juga. Sebab itu, dua-dua pun keluar ikut ‘tingkap’, kena operation. Sakitnya berbulan-bulan tak hilang. Yang kedua tu pula ada G6PD, keluar masuk hospital dah jadi perkara biasa sampai aku pula yang koma sekejap sebab turun darah banyak sangat.

Tapi, sakit yang terasa itulah sebenarnya nikmat menjadi seorang perempuan kerana setiap kali melahirkan, Tuhan dah janjikan pahala yang banyak untuk setiap urat yang terputus itu. Kesakitan itu juga akan mengingatkan kita betapa besarnya pengorbanan seorang ibu, sanggup bersabung nyawa hanya untuk melahirkan kita dan membesarkan kita menjadi ‘manusia’

Sebab itu, kalau anak-anak melawan cakap atau degil, aku rasa macam sedih sangat. Aku dulu tak pernah melawan cakap mak malah sampai sekarang pun, kalau tak setuju dengan apa yang mak buat, aku diam aje. Paling tidak pun, cuba slow talk dengan dia.

Sebab itu juga kalau ada orang yang menyakiti anak kita tanpa sebab, rasa macam sakit sangat hati ni.

No comments: