FOLLOWERS

Sakit....

Aku tengah sakit...batuk, selsema, sakit tekak, sakit kepala, demam dan macam-macam sakit lagi datang serentak, sampai nak bangun pun tak larat. Jarang-jarang sekali sakit macam ni, bila dah sakit tu rasa teruk sangat. Masa tu aku mula terfikir betapa nikmatnya masa sihat yang Tuhan berikan.

Mulanya doktor panel nak bagi Mc suruh aku balik berehat tapi aku sombong kata tak nak sebab masa tu banyak kerja nak kena settle. Esoknya dalam larat tak larat aku angkat kaki juga ke pejabat sampai hubby aku bising-bising, kerja sampai mati pun tak habis katanya.

Setengah hari dah tak tahan aku cabut aje balik. Betul juga cakap hubby aku tu, kerja sampai bila pun tak habis. Kalau aku tak ada, business tetap juga berjalan macam biasa, bukan kena tutup dan tunggu aku sihat dulu baru buka.

Kerana itu,aku minta aje MC dua hari. Duduk rumah berehat secukupnya. Bila jejak kaki ke pejabat, aku dah tak tahu macamana nak rehat.

Saat-saat kesakitan begini aku teringatkan satu hadis yang berbunyi:

Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain: Hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, masa lapangmu sebelum masa sibukmu, masa mudamu sebelum masa tuamu dan masa kayamu sebelum faqirmu. (Hadis Riwayat Imam Ahmad didalam Musnadnya dari Ibn Abbas)

Aduhhh.... dalam kesakitan ini juga aku lihat pelbagai kekalutan berlaku di Perak. Apa yang nak direbutkan andai semua yang ada di depan kita itu hanyalah pinjaman dari Ilahi? Kenapa harus berperang sesama islam semata-mata untuk memberi untung kepada agama dan bangsa lain? kenapa kita tidak boleh memaafkan apa yang telah berlalu dan bersatu kembali membentuk negara islam yang aman dan makmur? Tidak cukupkah pengajaran di bumi Gaza dan penderitaan rakyatnya yang terpaksa menjadi pelarian di bumi sendiri?

Mahukah kita menjadi seperti mereka? Cukup kuatkah kita untuk menghadapi kesulitan sebegitu? Cukup kuat atau tidak, kalau kita terus berpecah belah begini, masanya tidak lama....kita pasti akan jadi pelarian di bumi sendiri. Tepuk dada, tanyalah hati..... jawapannya ada di situ.

No comments: