FOLLOWERS

HKC - Bab 10

Malam itu, Zhafran datang mencariku. Wajahnya biasa-biasa saja dan aku langsung tidak mengesyaki apa-apa. Apabila dia mengajak untuk keluar minum, aku mengikut tanpa banyak bicara kerana sudah agak lama sebenarnya kami tidak bertemu, duduk dan minum berdua seperti selalunya.

Mulanya, aku ingin bercerita tentang Hijaz tetapi mengingati kata-kata ustaz itu yang ingin aku melupakan dan menganggap dia tidak pernah meluahkan apa-apa, aku tidak jadi untuk membuka cerita.

Petang tadi, aku sudah diasak oleh Fatin dengan pelbagai soalan. Dia benar-benar curiga kenapa Hijaz tiba-tiba ingin berbicara denganku. Yalah! Dia kan suka gila dekat abang ustaz tu sampaikan sanggup berpaling tadah dari boyfriend kalau si Hijaz tu nakkan dia. Mestilah dia nak tahu sangat-sangat topik apa yang dibicarakan oleh Hijaz padaku. Tetapi, kerana ingin menjaga air muka lelaki itu dan mengingati permintaannya, aku terpaksa menipu. Tipu sunat!

“Tak ada apa, dia nak tanya pasal Zhafran.” Jawapanku membuatkan Fatin terdiam sejenak bagai berfikir.

“Mereka kan sebilik. Apa ke halnya tanya kau, macam serius aje?” Dia cuba mengorek. Begitulah Fatin, selagi jawapanku tidak memuaskan hatinya, dia akan terus bertanya.

“Alaaa… dia tanya kenapa Zhafran sekarang jarang balik bilik. Dia bimbang kalau Zhafran terasa hati dengan dia.” Aku mereka cerita. Entah bagaimana idea itu tiba-tiba boleh muncul di mindaku.

“Ha’ah! Aku pun dah lama tak nampak dia datang cari kau.”

“Sibuklah tu.” Aku sengaja berkata begitu bertujuan menyedapkan hati sendiri sedang sudah terlalu lama aku sendiri tidak mengerti kenapa dia boleh berubah begitu. Sudah terlalu lama aku memendam rasa hati ini sehinggakan aku sudah tidak mampu untuk menampungnya lagi.

“Ada yang sampaikan pada aku tadi, mereka nampak kau berdua-duaan dengan Abang Hijaz. Yalah! Dia tu kan ustaz, tak pernah duduk berdua-duaan dengan perempuan begitu. Mestilah nampak pelik bila orang tengok.” Ujar Fatin.

“Mmmm… gossip dan manusia memang tak boleh dipisahkan. Baik lagi jadi kera di hutan, tak ada yang nak peduli pun.” aku jadi cuak tiba-tiba mendengar cerita Fatin. Cepat benar dan cekap sungguh mereka ni menyampaikan berita.

“Eh! jadi kera pun kena jaga tata susila juga. Kalau masuk kampung, orang akan kata ‘macam kera masuk kampung’ atau, ‘macam kera sumbang’.” Fatin sudah merapu dan kami sama-sama ketawa. Sudahnya topik Hijaz hilang begitu saja.

“Aku tanya sikit boleh?” soalan Zhafran mengembalikan aku dari lamunan. Ah! Rupanya aku sedang duduk bertentangan dengan Zhafran di sebuah kafe sambil mengadap minuman.

Aku pandang dia dengan kening berkerut. Soalannya kedengaran pelik di telingaku.

“Sejak bila nak tanya kena minta izin dulu ni?” Aku menyengih. Pandangannya redup terarah ke wajahku. Entah kenapa, aku rasakan situasi sekarang ini janggal sekali antara kami.

“Betul ke kau suka aku?” dia menyoal lagi dan aku terus pandang dia dengan rasa pelik yang berganda.

“Suka? Memang la aku suka kau, kalau tak aku takdenya nak kawan dengan kau.” Balasku, mengerutkan kening sekali lagi.

“Maksud aku, suka yang lain. Atau dengan kata lain, kau cintakan aku.” Ucapnya, terus merentap jantungku. Terasa darah di tubuhku berhenti mengalir dengan tiba-tiba.

“Kau mengarut apa ni?” Aku jadi tidak senang duduk. Inilah saat yang aku rasa paling tidak selesa berbicara dengan dia sepanjang kami kenal. Kenapa hari ini aku harus menempuhi situasi-situasi yang boleh membuatkan aku dapat sakit jantung?

“Hijaz yang cakap. Baik kau mengaku.” Dia menekanku, ingin aku mengakuinya. Serta merta aku teringatkan Hijaz dan rasa kesal datang menghenyak. Aku cuba menutup semua cerita tentang dia tetapi dia pula begitu mudah membuka ceritaku. Tetapi, silapnya mungkin di pihakku kerana tidak memberi amaran pada dia agar jangan bercerita apa-apa pada Zhafran. Pun begitu, semuanya sudah terlambat.

“Betulkan? Kau cintakan aku.” Zhafran berbisik perlahan, aku jadi kaku dan beku di tempat duduk, bak ketulan ais yang baru dikeluarkan dari bekasnya.

“I love you too.” Dia berbisik lagi meremangkan bulu tengkukku. Terasa hatiku bagai ingin melompat keluar bersama rasa bahagia yang menerpa datang.

Pantas aku pandang ke anak matanya, mencari kejujuran dari ucapannya itu. Namun cuma sesaat, ketawanya tiba-tiba pecah berderai.

Ah! Dia main-main rupanya. Aku hampir-hampir mempercayainya tetapi keadaan masih menyelamatkan rahsia hatiku. Lalu, rasa bahagia terus ditarik pergi berganti dengan rasa terkilan yang teramat sangat. Mungkinkah ucapan keramat itu hanya layak dijadikan bahan ketawa untuk dia ucapkan padaku?

“Kenapa kau diam?” soalnya setelah ketawanya reda.

Aku masih dalam keadaan terkilan, jadi tidak pandai lagi untuk berbalas cakap seperti selalunya.

“Tak ada apa-apa.” Perlahan aku menjawab sambil menyedut minuman yang masih banyak bersisa untuk melindungi galau di hati.

“Kot yer pun kau nak lari dari lelaki, tak payah la mengaku kau cintakan aku atau aku cintakan kau. Kesian si Hijaz tu. Dia betul-betul suka kau." Ujar Zhafran.

Aku pandang dia. ‘Kalau Hijaz betul-betul suka aku, kenapa kau tak boleh suka aku?’ Soalan tersebut hanya mampu terluah di hatiku.

"Hijaz tu... Lelaki baik, atau mungkin yang terbaik pernah aku kenal. Dia banyak mengajar aku menjadi 'manusia'. Dialah tempat aku merujuk tentang hal-hal agama. Dia akan menjadi imam setiap kali kami sembahyang berjemaah." Ujarnya lagi dan berhenti sejenak.

"Kalau kau inginkan lelaki yang boleh membimbing kau dunia dan akhirat, dialah orang yang paling tepat. Kalau kau pilih dia, insyaalah…. kau akan selamat dunia akhirat" sambungnya dan memandang tepat ke wajahku.

“Alasan?”

“Cinta tak perlukan alasan.” Pantas saja dia menjawab.

“Aku tahu itu, cuma aku tak tahu kenapa kau kata aku akan selamat dunia akhirat jika pilih dia?”

“Dia lelaki yang bertanggungjawab dan dia juga lelaki beriman. Aku percaya dia akan jaga dan bimbing kau dengan sempurna.” Zhafran tidak putus-putus mempromosi roomatenya itu namun, aku sedikitpun tidak termakan dek kata-katanya.

"Kau sedikitpun tak terusik mendengar cerita aku tentang dia?" soalnya dengan kening berkerut. Redup pandangan memanah hingga ke hatiku. Renungan itulah yang sering membuatkan aku cair macam ais dicurahkan air mendidih.

Aku mengeleng perlahan. Semua cerita itu telah aku tahu lama dulu. Tetapi entah kenapa sekeping hatiku tidak pernah ada sebarang getaran untuk lelaki yang dilabelkan dengan gelaran ustaz itu? Mungkin aku ini bukan perempuan baik-baik maka, Tuhan letakkan setebal-tebal tirai untuk memisahkan hati kami.

"Sah! Memang hati kau diperbuat daripada sejenis bahan pepejal yang kalis bunyi dan tahan calar." dia ketawa perlahan di hujung kata-katanya.

Aku hanya senyum cuma. Kau silap Zhaf. Hati aku tak tahan calar kerana saat ini pun, ia sedang tercalar dek kata-katamu.

9 comments:

DLa said...

ciss..kuang asam tol la c Zhaf ni wat main2 lak..mmg nk kena plangkong ni..

hish...cian la ngan Lya tu..huhuhuhu aku dah nangis dah ni...klu aku yg jd Lya gamaknya...dah banjir meja tu...tp xkan nk tunjuk lemah lak kot..tmabahan lak depan mamat tu.. sabar Lya sabar...

boss..buat masa ni mmg aku mencik la ngan Zhaf ni..ko x yah rayu2 la...menciiiiiiiiiiiiiiiiiiikkk..

Hani Fazuha said...

DLa...hahahaha...ko menciiiiikkkkk panjang mana pon, dia tetap hero aku. Cuma ko jgn tya sama ada dia akan kekal dgn Fea atau akan mncul org ketiga...

Hani Fazuha said...

eh! silap, bukan Fea tpi Lya..tu la pasal nama heroin aku ni seakan2 sama jer... slalu tersasul..hehehe

DLa said...

hahahahaha..camna ko leh lupa heroin ko nih...hahahaha..

Hani Fazuha said...

DLa... tu la, aku masih duk tringat kat si Fea tu..

Anonymous said...

TQ.....

hajar said...

masih belum bleh baca gak bab 10 ni kat blog... harap2 bab yg seterusnya nanti x de masalah...

aimie_afifah said...

aduh...aku asyik telat jer ...
sorry haniii...

kalo aku jd Lya..aku dh pelangkong kepala si zhaf nie..leh lak dia wat memain bab luv u nie....

mencikkkkkkkkk...

Hani Fazuha said...

DLa...aku ilang ingatan kejap..hehehe

Hajar... akak pun xtau nape, ada gak yg kmplen xdpt baca.. Tapi akak dah tampal kat FB, harap Hajar xketinggalan

Aimie..ko ni memang la... muncul2 jer terus mencccikkk dgn hero aku, kesian tau..hahaha