FOLLOWERS

Sambungan ESQ..

Sebagaimana yang aku janjikan, aku ingin berkongsi pengalaman sepanjang 3 hari menghadiri Training ESQ...
Ada sesuatu yang terus masuk ke hatiku dan melekat di situ sehingga ke hari ini....

1. Sanggupkah 'di sana' nanti kita melihat anak-anak kita dihumban ke neraka dan mendengar mereka berkata "Ya Allah! itulah kedua ibu bapaku yang tidak pernah mengajar aku tentang agamamu...humbankan juga mereka ke nerakamu."

2. Seandainya kamu tidak dapat melihat kebesaran Alla s.w.t yang menjadikan alam maya ini, bukan matamu yang buta tetapi yang buta itu adalah hati yang ada di dadamu.

"Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya dengan melihat kesan-kesan yang tersebut mereka menjadi orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami dan mempunyai telinga yang dengan itu mereka mendengar? Sesungguhnya bukanlah mata yang buta, tetapi yang buta itu adalah mata hati yang ada di dalam dadamu"
~Surah Al Hajj 22 : 46


3. Undang-undang tidak pernah menyelesaikan masalah sebaliknya integriti di dalam diri manusia itu sendiri yang memainkan peranan. Apa yang penting, bagaimana untuk mendidik diri kita agar sentiasa melakukan yang betul berteraskan agama dan peraturannya.


4. Kita ini bukan siapa-siapa di sisinya..hanya setitik debu yang tidak bermakna. Jadi, kenapa kita harus sombong dan bongkak? Tidak ingin sujud dan tunduk kepadaNya sedang seluruh alam semuanya bertawaf sujud kepadaNya.
Bersambung.....

No comments: