FOLLOWERS

Rezeki Tuhan....

Kelmarin, member2 dari lain outlet sibuk menelefon bertanya pasal slip bonus dah dapat ke belum? Excited betul mereka nak tahu, maklum aje setahun sekali. Aku pun jawablah ala-ala orang bosan, 'slip dah sampai tapi bos aku cuti, malas nak ambil tahu.' Sebab apa? tahun lepas dapat ciput aje, cuma sebulan lebih sikit. Dalam ekonomi yang merundum teruk ni, tak mungkin boleh dapat lebih dari tahun lepas. Lagi pun, aku baru aje dua bulan lepas dapat royalti, sebab tulah tak excited sangat.

Sebelah petangnya, member2 office sibuk mendesak aku buka sampul slip tu tapi aku cakap mana boleh, kat sampul tu pun dah dicop 'Private & Confidential'. Setelah didesak2 maka aku dengan selambanya menelefon handphone bos suruh dia datang office sebab bebudak ni dah tak sabar nak tengok slip bonus. Chewah! main suru-suruh pula, macamlah aku yang terlebih kuasa dari dia. Tapi memang bos baru aku ni sempoi walau pun agak berkira. Aku memang dah lama kenal dia sebab masa aku masuk kerja kat situ, dia masih jawatan excutive tapi bila naik pangkat, dia kena transfer keluar. Alih-alih kembali ke situ sebagai bos aku. Dia kata, dah petang lagi pun dia tak berapa sihat. Esok dia masih cuti tapi dia akan datang pagi untuk buka slip tu. Mmmm...okeylah kalau gitu.

Esoknya, aku orang pertama yang dia panggil untuk ambil slip dan bila tengok jumlahnya, aku memang tak sangka, dalam ekonomi yang makin teruk ni, syarikat masih bermurah hati membayar bonus yang begitu banyak. Pertama kali dalam sejarah aku bekerja, aku mendapat bonus sebegitu alhamdulillah.... Rezeki Allah akan sentiasa untuk kita dan aku cukup bersyukur dengan rezekiNya.

Waktu tu aku dah planing nak beli macam-macam tapi tiba-tiba aku teringat pesan hubby aku, bila dapat duit seketul begitu, pertama sekali beli beras sedekah bagi rumah anak-anak yatim. Moga-moga doa mereka akan memurahkan lagi rezeki kita...Aminnnn. Waktu buku aku mula-mula keluar dulu, mak aku juga pernah pesan, dalam apa jua pun yang kita buat dan apabila mendapat rezeki pertama dari kerja tersebut, hulurkan untuk mak dan mertua juga. Tak kira walaupun sepuluh ringgit dan mintalah restu. Mak akan doakan dari jauh. Moga-moga, doa kalian akan sampai kepadaNya dan moga-moga aku akan terus menjadi manusia yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada.... Aminnn.....

1 comment:

Rasha_rz said...

wah, dapat duit sedepek ha? bonus kak ila dah lama habis. almaklum, dah lah ciput, 2 kali bayar lak tu. tapi apa2 pun itu rezeki namanya, bersyurkulah kita.........