FOLLOWERS

HSC : Trailer...

Fana & Wern... ni khas utk awk

Pagi Isnin itu, sebaik melepasi pintu utama pejabat, pandanganku menyapa kelibat Zura yang sedang berborak bersama tiga orang lelaki di ruang legar berhampiran dengan kaunter penyambut tetamu.

“Fea!” Zura terjerit memanggil namaku sebaik melihat aku masuk. Pantas dia bergerak mendekatiku. Serentak dengan itu, tiga pasang mata yang sedang bercerita dengannya menoleh pandang ke arahku.

Aku memandang sekilas pada ketiga-tiga lelaki yang berbual-bual bersama Zura tadi, tetapi aku tersentak saat pandanganku menyinggah pada salah seorang daripada mereka. Dadaku bergetar hebat.

Arman! Kenapa mataku seakan ternampak bayangan Arman? Benarkah salah seorang daripada mereka itu ialah Arman? Benar-kah lelaki yang lengkap bersut coklat yang sedang berdiri di tengah-tengah Ikmal dan Zhafir itu Arman?

“Jom! Aku kenalkan dengan ‘dia’” Zura berbisik perlahan padaku sambil menarik tanganku menghampiri tiga lelaki tersebut.

“Arm, kenalkan... best friend I, Fea... Hanisofea.” Tatkala Zura memperkenalkan kami, aku terasa ingin rebah di situ juga. Ya! Memang dialah Arman. Lelaki yang pernah mengajar-ku tentang makna cinta yang di dalamnya penuh dengan keindah-an.

“Fea... ni Arman.” Zura memperkenalkan lelaki itu kepadaku pula tanpa menyedari riak wajahku yang sudah berubah.

“Yang selalu aku cerita kat kau tu,” sambungnya lagi bagai berbisik di telingaku.

Zura tersenyum bahagia menyebut nama lelaki itu manakala aku pula... bagai sedang dibakar api marak yang me-rentungkan hati dan seluruh perasaanku. Kenapa ada pertemuan yang sebegini kejam?

“Hai!” Hanya itu yang mampu keluar dari bibirku sebagai cara menyapa orang yang baru diperkenalkan kepadaku. Sedang hakikatnya, aku lebih lama mengenalinya.

Arman tidak membalas, sekadar mengangguk berbahasa isyarat tetapi aku tahu, dia sebenarnya sudah mati kata-kata dengan pertemuan ini. Ya! Siapa sangka, kami akan dipertemukan semula di sini dalam suasana begini.

Duduk di meja kerja, aku jadi tidak tahu mahu berbuat apa. Kenapa harus dia yang menjadi pujaan Zura? Kenapa harus Zura yang menjadi pilihannya? Aku mula tertanya-tanya diri sendiri.

“Kalaupun bumi ini terbelah menjadi dua, cinta saya tetap bertaut satu dan yang satu itu hanya untuk awak.” Mengingatkan janji manisnya suatu ketika dahulu, hatiku jadi sakit dan pedih. Kesakitan itu bagai membunuh seluruh perasaanku. Bertahun lamanya aku mengubat luka itu dan kini, dia kembali muncul menggores parut lama.

Aku tidak dapat menahan perasan. Kelopak mataku sudah membahang panas. Air jernih bergenang mengaburi pandangan. Dadaku berkocak hebat menahan rasa. Ada sesuatu yang masih tersimpan di situ. Sesuatu yang tidak mampu aku luahkan sehingga ke saat ini.

Simpulan cinta yang dia ikat di hatiku masih kemas di situ. Janji manisnya untuk terus hidup bersamaku masih kuingat hingga ke hari ni. Cuma dia mungkin sudah melupakan segalanya.

Oh, Tuhan... andai dia bukan tercipta untukku, kau dorongkan jalan untukku menghapuskan rasa itu dan namanya dari hatiku. Tapi, andai dia memang KAU cipta untukku, kau tunjukkanlah aku jalannya dan hikmah-MU.


**************************

Malas bertelagah untuk perkara yang remeh-temeh, aku turutkan juga kemahuannya. Lagipun, tidaklah susah mana pun, cuma buat pesanan dan makan.

“Boleh tak I tanya satu soalan?” Tiba-tiba saja otakku mencerna satu kemusykilan.

Seperti biasa, dia angkat kening.

“Kenapa I? Sedangkan you boleh dapat yang jauh lebih baik dari I.” Itulah persoalan yang acap kali berlegar-legar di benakku dan hanya dia yang mampu menjawabnya.

Apa yang aku tahu, dia pernah bercinta tetapi pilihannya itu ditentang keluarga. Semenjak itu, dia tidak pernah serius dengan mana-mana perempuan. Tapi, tak mungkin dalam tempoh itu dia langsung tidak ada pengganti? Atau di hatinya masih tersimpan nama perempuan itu sebagaimana hatiku menyimpan nama Arman?

“Sebab I tak jumpa yang lebih baik daripada you.” Mudah sahaja dia menjawab. Tenang riaknya menimbulkan rasa cemburu di hatiku.

“Alasannya?”

“Sebab you satu-satunya perempuan yang pandang I de-ngan rasa geram tetapi masih sopan melontarkan perkataan.”

Wah! Dia tahu apa yang ada di hatiku tetapi mustahil hanya kerana alasan itu sahaja? Tidak logik sungguh!

“You satu-satunya perempuan yang tak pandang duit I,” tambahnya lagi tanpa sempat aku bertanya.

“Eh, you banyak duit ke?” sinisku dan dia melepaskan tawanya.

“Setahu I, yang banyak duit tu daddy you kan?” Aku se-ngaja mengeluarkan kata-kata pedas sebegitu dengan niat agar dia berasa sakit hati.

“Betullah tu.” Dia tergelak lagi dan peliknya, reaksinya itu membuatkan aku pula yang sakit hati.

“Apa lagi?”

“You satu-satunya perempuan yang boleh buat hati I yang sejuk beku ni hangat membara dan you satu-satunya yang boleh buat I tak tidur malam.” Ayat terakhirnya itu kedengaran sedikit pelik di telingaku.

“Apa kena-mengena tidur malam you dengan I?” Aku bertanya lurus.

Dia senyum sambil memandang tepat ke wajahku.

“Betul-betul nak tahu ni?” soalnya kembali.

Aku terdiam. Angguk tidak, geleng pun tidak. Hendak tahu ke tidak?

“Sebab I rasa macam nak you ada di sebelah I bila I nak tidur dan...”

“Okey, cukup!” Aku cantas bicaranya kerana tidak sanggup untuk mendengar lebih lanjut.

Dia melepaskan tawa menjadikan aku geram sendiri. Tajam jelinganku menikam wajahnya yang masih ketawa itu.

10 comments:

DLa said...

Fae...xyah susah2kan diri..terima jer si Fir tu..
Arman tu ko kasi jer kat Zura..

hani...TQ,TQ..blk2 jer ader benda aku bleh bc..hihi..

Anonymous said...

Awesome posting. Benar-benar menikmati membaca posting blog Anda.

Anonymous said...

wah bca trailer pn dh best..tak sabar la nk tggu nvl nie..

Hani Fazuha said...

DLa...ko jgn terasa pulak sbb aku bgi N3 ni utk FANA & wern. Tu la, ko cuti panjang, smpai ada org laen yg terpaksa request N3...

Hani Fazuha said...

Utk anda yg xtinggalkan nama tu, terima kasih keran sudi baca coretan saya yg tak seberapa ni dan terima kasih juga utk komen anda...

aimie_afifah said...

Hani enjoy ur writing..biler nk kuar novel nie..dh jatuh cinta ngan Fir la...hahahaha....
DLa...ko request bebanyak sket ngan hani nie

Hani Fazuha said...

aimie...jangan xtau, DLa klu request blh wt saya semput..hahaha..

Boleh aje klu rasa jatuh cinta dgn si Zhafir selamba derk tu... tpi jgn cuba2 nak 'rampas' erk.. kesian Fea nanti..huhuhu...

DLa said...

hani..kau bkan milikku saorang...sebenarnya aku xnk la kecik2 ati ni tp mmg dah kecik nk wat camna...hahaha..

hani..kesian2 jgk kat Fea tu.. tp aku lg kesian coz Fir lgsung xpandang aku yg comee ni...hahaha..(pasan lg..)

Aimie..aku xnk request lg dah.. kang dah bc suma sapa plak yg nk bli buku hani..sapa yg merana...hani jgk...kan hani kan... baek pya bodek tuuu...Wahahaha(gelak besaq)..

Hani Fazuha said...

DLa.... ko yg comee???(angkat kening sarkastik)..hahaha...Klu ko lagi comee dari Fea pon, si Zhafir tu xkan pandang gak sbb dia dah taksub nga Fea walau egonya tinggi xmo ngaku...
Klu ko nak request pon, aku xkan bagi dah cter si Fea ni tpi klu ko nak jugak, aku akan bagi cter baru..tu pon lepas HSC ni kluar, ko dah baca n bagi komen yg panjang lebar...

DLa said...

wah...besyarat bagai..
xkisahj rr janji dpt bc cita bru...hihihi..
bla nk kuaq ni xsabar tau x...