FOLLOWERS



Buku ni ada di tangan aku tepat jam 12.00 tengahari. Belek-belek sekejap lepas tu aku letak tepi sebab waktu tu tengah kerja, busy wat meeting report.
Keluar lunch pukul dua, sempat la aku baca sikit sambil makan. Mmmm... makin baca, makin tak boleh nak lepas tapi aku kena simpan dulu sebab nak sambung kerja.

Balik rumah, kena masak dan makan malam dulu. Lepas tu, tepat pukul 9.30 malam, aku kembali 'mentelaah' sampailah habis pukul 1.30 pagi....(Kalau buku tu aku tak letak tepi dan tak tangguhkan pembacaan dan aku boleh habiskan dalam satu malam dan sanggup tidur lambat sebab membacanya dan sanggup pula tolak tepi manuskrip aku yang sedang menunggu, maknanya buku tu memang best!)
Jadi, sesiapa yang belum beli dan belum baca, pergilah kedai, beli dan baca. Confirm tak menghampakan.

Ceritanya :
Kali ini Kak Sarnia memulakan kisahnya dengan prolog tentang kisah lampau tentang kedua orang tua Fik atau lebih tepat lagi bapa saudara kepada Ayu Rihana. (Siapa Fik kepada Ayu Rihana, anda kena baca sendiri)

Bab 1 terus pada cerita Syamil yang tiba-tiba terpandang anak jirannya di sebuah kafe. Syamil ni anak Tan Sri yang selalu keluar paper sebab bercinta dengan model terkenal. Ayu Rihana ni pula adalah anak Datok yang sangat sopan santum dan berjiran dengan Syamil. Mereka ni saling tak pernah peduli satu sama lain atau dengan kata lain tak pernah menegur.

Keadaan berubah apabila Syamil ni asyik terbayangkan muka si Ayu tu dan konflik makin rumit apabila hubungan Ayu dgn Fik mendapat tentangan mamanya diatas sbb2 tertentu.

Syamil ingin berubah dan memilih Ayu utk mnjadi suri hidupnya dan terus meminta kedua orang tuanya pergi meminang tanpa bertemu atau bercakap dengan Ayu sendiri. Dia memang sudah benar-benar jatuh cinta dengan perwatakan Ayu yang lembut tu.
Ayu pula, terpaksa menerimanya di atas sebab patuh pada orng tua.

Lepas dah kahwin,mereka bahagia sekejap aje tapi Syamil jadi pemabuk semula. Dia terpaksa menurut kemahuan model tu sebab diugut. Dia memang sangat cintakan Ayu tapi bila mabuk, tanpa sedar dia memukul Ayu.Sedihnya.. Bab yang aku sedih bila Syamil tu terbangun tengah malam dia tengok Ayu di atas sejadah dan sedang berdoa untuk dia.

Yang kelakar tu, mereka ni nikah gantung dulu dan dihalang untuk bersama selama sebulan sebelum majlis berlangsung. Si Syamil ni dah tak tahan, malam pertama aje dia dah panjat tembok batu dan pokok jambu air sebelah bilik Ayu, masuk melalui tingkap dan curi-curi tidur dengan isteri untuk malam pertama mereka.

Selama sebulan tu, selalulah jadi macam tu. Kes pecah apabila mereka sama-sama panjat bumbung turun dari bilik Ayu dan lari ke apartment yang Syamil beli tengah malam buta semata-mata nak tidur bersama. Macam kahwin sembunyi-sembunyi pulak gayanya.

Apa pun, aku memang terhibur dengan cerita ni.

8 comments:

peace_bbj88 said...

yes cerita nie memang best !

ada suda dalam koleksi saya ...
saya pon .. stat ingge akhir .. tiada ganguan .. street baca samapi abih .....

Sarnia Yahya said...

Hani, kalu org baca N3 ni akak rasa org dah x beli AKT, hehehe... tkasih ngan komen dan tips yg Hani beri pd akak tempoh hari, muahhh...

Cik Kira said...

wahhh best!!!

Hani Fazuha said...

Peace & Cik Kira..Ya! cter ni memang best.

Kak.. xpela, ramai sikit orang baca blog saya, xyah keluar duit..hahahaha..

DLa said...

hani...ko x baik tau..hahaha..

k.sarnia..hanya org lokek jer x bli..jgn bmbg la..sbnarnya bla bc review ni org lg nk bli..kan hani kan...

hehehe...saya pon lom bli lg..akan bli jgk nnt..

Hani Fazuha said...

DLa... baik ko gi cri cepat2, satu kerugian klu tak baca..hahaha...

Wild Cherry said...

waa... saya belom bace lagi buku nie...

Hani Fazuha said...

Wild Cherry.. kena beli n baca, rugi tau...