FOLLOWERS

Bab 17

Aku merasa sedikit selesa apabila mengetahui Zhafir tiada di rumah keesokan harinya. Seperti selalunya apabila tiada lelaki di rumah tersebut, aku hanya menyimpul rambut dan menyepitnya tinggi. Berseluar track botton bersama t’shirt longgar. Zura sering ketawakan aku, macam orang dalam pantang katanya. Ah! malas aku melayannya.

Hari itu kak long juga datang bersama anak-anaknya. Seperti biasa, aku kembali menjadi ‘kanak-kanak ribena’ tatkala melayan mereka bermain apatah lagi bila diajak berlawan permainan gamebox.

Kebiasaan apabila aku berlawan dengan Qabil, Qaisara dan Qistina akan menjadi penyokong setiaku.

Sedang terjerit-jerit kerana teruja dengan permainan tersebut, tiba-tiba aku terperasan ada seseorang tercegat memerhatikan gelagat kami.

“Pak Ngah! Jomlah tolong Boy. Usu Fea neh! Pandai gila dia main.” Jeritan Qabil mengejutkan aku dan sepantas itu juga aku mendongak memandang ke arah lembaga yang sedang berdiri di sebelahnya.

Ikmal! Alamak, Zhafir pun ada sama. Apa aku nak buat ni? Macamana dia tiba-tiba boleh ada di rumah ni? Bukankah dia ke Melaka bersama kekasih hatinya? Orang ke hantu ni?

Aku jadi salah tingkah. Terasa malu tatkala melihat diri sendiri yang bagaikan orang baru baik dari demam itu. Apakah tindakan sewajarnya yang harus aku ambil? Takkan nak terus duduk di sini dengan kepala tak bertudung begini? Tapi, takkanlah pula nak terus bangkit berdiri dan lari naik ke atas?

“Usu Fea, Cepatlah!” Jeritan Qabil sekali lagi mengejutkan aku.

Aku yang terleka seketika mula tersedar dan kembali bersemangat berlawan. Suasana makin gamat apabila Qaisara dan Qistina terjerit-jerit memberi sokongan.

Tanpa aku menduga, Ikmal tiba-tiba mengambil tempat di sebelah Qabil dan sepantas kilat controler di tangan budak itu sudah beralih ke tangannya. Melihat keadaan itu, aku jadi kaku di tempat duduk.

Qabil pantas beralih ke belakang menjadikan dudukku selari dengan duduk Ikmal, secara langsung lutut kami hampir berlaga tatkala dia melebarkan sila duduknya.

“Cepatlah! Pandang abang buat apa?” giat Ikmal membuatkan aku yang terpaku memandangnya cepat-cepat mengalihkan pandangan ke arah skrin Tv di depan kami.

“You nampak santai bila berpakain begini.” Ikmal berbisik perlahan membuatkan jari jemariku yang sedang memegang controler terus menjadi kaku.

"Santai yang cantik!" bisiknya lagi membuatkan controler yang kupegang hampir telucut dari pegangan.

“Boy tolong jap, Usu Fea nak naik atas.”

“Alaaaa....lawanlah dulu usuuuu.... Pak Ngah pun pandai macam Usu Fea jugak.” Qabil membuatkan aku serba salah. Mana Zura pergi ni? Kak long dan umi memang dah keluar sekejap tadi.

“Hei! Angah, bila sampai?” Zura muncul tiba-tiba bagai diseru-seru. Di tangannya terpegang sebiji mangkuk, entah apa pula yang dimakannya.

“Baru jap tadi.” Ikmal menjawab tanpa menoleh. Matanya masih terpaku pada kaca TV.

“Kata pergi Melaka?.” Soal Zura lantas duduk di sofa berdekatan.

“Tak jadi.” Balas Ikmal tanpa memandang Zura. Matanya terpacak pada kaca TV permainan tersebut.

“Eh! Cepatlah, apa yang dimenungkan?” Ikmal menyergahku perlahan sambil menoleh pandang melihat wajahku yang masam-masam kelat itu. Senyumnya buat aku gelabah tak menentu. Kenapa dengan aku ni?

“Weh! Mainan budak-budak tu bagilah budak-budak main. Kau orang dah tua bangka dah, tak sesuaiii....” Zura mengutuk selamba.

“Yelah! Boy tolong sambung neh! Usu nak pergi tandas jap.” Terus saja aku letakkan controler tersebut ke tangan Qabil dan bangkit melangkah naik ke bilik.

Lama juga aku mundar mandir di bilik seorang diri. Apa aku nak buat? Takkan nak berkurung dalam bilik ni sedangkan semua orang ada kat bawah. Apa kata mereka kalau aku hanya berkurung dalam bilik ni?

Ah! turun ajelah. Buang semua rasa tak selesa tu, buat muka selamba aje. Aku bermonolog sendiri, lantas mencapai tudung dan menyarungkan ke kepala sebelum turun ke bawah.

Ikmal dan Zhafir sudah tidak kelihatan ketika aku turun. Qabil sedang berlawan dengan Qaisara manakala Zura pula sedang enak mengunyah semangkuk rojak buah.

“Weh! Makan sorang-sorang.” Aku menyergah sebaik melabuhkan punggung di sisinya.
Dia terus menghulurkan mangkuk rojak tersebut ke arahku tetapi aku cepat-cepat mengeleng. Makan rojak yang pedas itu mahunya sakit perut sampai ke malam.

Zura bangkit menuju ke dapur dan sesaat selepas itu, Zhafir pula muncul di situ. Pakaiannya dah bertukar santai, berseluar Khaki jenama Camel bersama t’shirt berjenama sama.

Dia dengan selambanya melabuhkan punggungnya di sofa betul-betul berdepan dengannku. Isk! sebesar-besar ruang dalam rumah ni, kenapa di situ juga yang dia nak duduk. Tanpa sedar, aku pandang wajahnya yang selamba itu dan dia terus menentang pandanganku.

"Tau la I ni handsome tapi, janganlah pandang sampai tak berkelip. Kesian mata tu."

"Hah!" ternganga mulutku mendengar kata-katanya. Kelihatan dia sedang menyimpan senyum.
Di hati aku mendongkol geram. Perasan sungguh! Kalau handsome pun tapi kerek semacam jer buat apa? Sakitkan mata dan hati saja. Eh! Betul ke dia ni handsome? Eeee.... Janganlah hatiku ni jadi buta, tak handsome pun kata handsome.

Tapi, secara jujurnya, dia memang kacak. Dari segi rupa paras, dia lebik kacak berbanding Arman dan juga Ikmal. Dia punya aura yang kuat untuk menarik wanita terpaku memandangnya. Tetapi, dari segi peel perangai, dia bukanlah kategori lelaki yang boleh buat hatiku jatuh suka.

4 comments:

DLa said...

caya lah Fir.. wlaupun kerek tapi handsome...jatuh cinta aku..
Fea.. bukan kerek..control macho je tu..
hani..awak punya crita ni buat lg nk bc n nk bc la...hihi.. bodek lg la tu... x pe nnt saya jd org pertama g bli SAC..okey..

DLa said...

ikmal pun ada ati gak ngan Fea ni..
Fir..bek ko cpt..kang kena kebas kang..
tajuk pun cam suspense je 'Seandainya Ada Cinta'

Hani Fazuha said...

DLa... jgn bodek n puji lebih2 takut nnti tak memenuhi citarasa, kecewa pulak
Untuk pengetahuan, tajuknya dah tukar jadi.. HARGA SEBUAH CINTA

DLa said...

Insyaallah..aku akan suka.
Harga Sebuah Cinta..mmg kena lah ngan cita ni...
aku..ADILAH HARON..hehe..simple je kan namaku..mmg kita x pnh jmpa pun..hya d alam maya je..kita berbicara..