FOLLOWERS

....Sambungan

.....Keadaan tu buatkan aku rimas dan asyik fikir nak ponteng sekolah dan ponteng kelas. Walaupun aku suka subjek matematik tapi sebab guru kelas tu yang ajar subjek tersebut, terus saja aku jadi tak suka nak belajar. Ada satu ketika, aku lari pergi koperasi sekolah dan merajinkan diri bertugas di situ sebab nak lari dari cikgu tu. Baru aje nak bersenang lenang duduk bergoyang kaki, tiba-tiba muncul rakan sekelas kat depan pintu. "Cikgu panggil kau masuk kelas. Selagi kau tak masuk, dia tak akan mengajar."budak tu berkata dengan wajah bengang. Terus saja mataku terbuka luas memandangnya. Biar betul cikgu ni."Wei! cepatlah, kita orang semua nak belajar ni." Dia menyergahku.
Dengar rasa sebal di hati, aku mengatur langkah kembali ke kelas.
Tiba di kelas, semua mata pandang aku tapi aku buat muka tak bersalah terus melangkah masuk duduk di kerusi dan buka buku, kononnya bersedia untuk belajar. Ingatkan cikgu terus nak mula mengajar tapi rupanya dia mula membebel.
"Tak malu ke awak dengan abang awak? Awak tu kan perempuan, cuba buat perangai macam perempuan sikit." begitulah lebih kurang bebelannya.
"Hah! abang, balik nanti awak cuba mengadu kat ayah awak tentang perangai adik awak yang sorang ni." katanya pada abangku. Dia membebel tak berhenti sampai habis waktu. Semua orang tak pasal-pasal kena marah sama sebab aku. Lepas hari tu, aku takut nak ponteng kelas math lagi sampailah ke tingkatan lima sebab dia juga yang mengajar subjek tu. Tensionnya hanya tuhan yang tahu. Sampai ada satu ketika dah hampir nak exam SPM, aku ponteng ikut kawan2 pegi tengok wayang. Entah apa malang nasibku hari itu, aku terserempak dengan cikgu tu ketika baru keluar dari panggung, dalam perjalanan nak ke bus stop. Waktu tu dah hampir nak maghrib.
Sebagaimana aku terkejut, begitulah juga dia. Kami sama2 terhenti melangkah. Kawan2ku yang lain buat2 tak kenal terus melangkah. Tapi, mungkin mereka betul-betul tak kenal cikgu tu sebab dia tak ajar kelas sastera.
"Saya ingat awak boleh berubah tapi rupanya saya silap. Kalau begini gayanya, sampai bila-bila pun awak takkan berubah dan saya tak heran kalau awak gagal exam SPM nanti." Dia berkata sinis dan terus berlalu meninggalkan aku yang terkaku di situ. Waktu tu, ada pelbagai rasa bersimpang siur di hati aku, sedih, geram, marah dll.
Saat itu aku nekad, kata2 cikgu tu aku ambil sebagai satu cabaran. Aku cuba cover balik mana yang tertinggal di belakang walaupun aku tahu waktu tu memang sudah terlalu lambat untuk aku mengutip kembali apa yang telah aku tinggalkan.
Lepas SPM, aku rasa macam semua hutang aku telah berbayar. Tapi bila tiba time nak ambik result, rasa macam menggigil seluruh badan. Tengok member2 sekelas semua tersenyum lebar, aku makin takut. Apa yang lebih menakutkan lagi apabila tiba kat tempat nak ambil slip, cikgu tu ada kat situ. Rasa macam nak aje patah balik tapi bila lihat dia senyum, hati aku jadi kembang.
"Tahniah!" Sepatah ucapan yang keluar dari bibirnya buatkan aku terperanjat. Dalam hati aku cuma satu, dia nak menyindirku tapi bila mata aku tengok sendiri slip result, aku rasa macam nak pitam. Rupa-rupanya dia ucap tahniah sebab aku score A subject math. Ya Allah, saat tu aku rasa macam nak peluk dia. Kalaulah cikgu tu perempuan, dah sah-sah aku akan peluk dia.....Terima kasih cikgu, terima kasih dan terima kasih...Jasamu akan kukenang sehingga ke nafas terakhirku.......


**Tamat**

No comments: