FOLLOWERS

4 Pengantin

Cuti seminggu aku balik kampung sebab dua orang adik sepupu aku kahwin sekali gus. Asalnya mereka ini adik sepupu tetapi sebab ayah mereka kahwin dengan mak aku atau istilah pendeknya 'ganti tikar', maka jadilah mereka sebagai adik beradik tiri aku. Di bawah ini adalah gambar mereka berempat ketika majlis menyambut menantu di rumah kami. Yang dua lelaki tulah adik2 aku. Nampak sepadan tak?

Di bawah ni pula aku sempat bergambar kenangan bersama mak aku dan adik2 seayah. Cuba teka yang mana satu aku...hikhikhik..kena pakai tudung, nampak baik aje. Tapi hubby aku cakap, pakai tudung pun ok gak. Anak aku pula sempat tanya, kenapa mata umi nampak kuning? Hish! sebab baju warna kuning ke atau sebab tudung tu?

Di sini aku bukan nak cerita pasal pengantin tetapi nak cakap pasal set pelamin yang di reka sendiri oleh satu2nya adik perempuan aku.
Percaya tak, dia sendiri yang beli kain, jahit dan sendiri panjat untuk pasang? Ok tak? Semua set pelamin tu hak milik dia. Permulaan ni kami buat untuk adik beradik dan saudara mara. Akan datang tak tahu lagi.
Habis cerita pelamin, kisah bilik pengantin pula. Dua minggu sebelum balik kampung, adik aku dah telefon bagi tahu "bilik pengantin mak tunggu mu kelik". Hampeh betul, ingatkan balik kampung boleh relaks dan cari idea buat skrip, rupa-rupanya dah ada kerja menanti. Nak tahu sebab apa? Sebenarnya, aku pun ada buat set bilik pengantin.


Percaya tak, set merah tu aku sendiri yang reka, gubah dan jahit? Percaya tak, aku sendiri yang terpaksa panjat dan pasang sebab semua orang sibuk dengan tugas masing-masing..huhuhu... pukul 4 pagi baru boleh tidur, sampai demam sebab sakit badan.
Warna biru tu pula aku jahit juga tapi adik perempuan aku yang punya sebab dia belikan kainnya. Bilik itu pula dia yang panjat dan pasang, aku tolong tengok aje. Pendek kata, aku dgn adik aku walau pun perempuan memang boleh memanjat sebab kami dari kecil memang suka panjat pokok jambu batu kat belakang rumah.
Majlis hari tu memang besar-besaran, potong lembu satu ekor, sampai naik muak makan daging. Gambar di bawah ni, kepala lembu yang telah di potong dan orang kampung sedang bergotong royong memotong dagingnya.

Majlis diserikan dengan pelbagai acara. Paling meriah acara boxing(tinju) di depan pengantin. Ada juga acara silat gayung kanak-kanak dan dewasa. Semua gambar tak sempat lagi aku upload. Bila dah dapat nanti aku posting kat sini. Di hati sempat juga berbisik, masa aku dulu2 mana ada semua ni..huhuhu...sedih jugak.
Di bawah ni pula gambar yang sempat aku rakam hari tu. Tak banyak sebab sibuk duk tolong apa yang patut kat dapur. Kiranya hari tu aku jadi macam2, 'all in one'. Hari sebelum majlis, jadi tukang pelamin. Pagi2 lagi jadi tukang masak, goreng mihun sampai 10 paket untuk jamu orang ramai yang datang menolong. Tengahari jadi mak andam, touch-up apa yang patut dan petang pula jadi tukang kemas pinggan mangkuk. Sudahnya, malam itu aku tidur bagai orang mati, kalau gemba bumi pun rasanya aku tak sedar sebab dah terlampau letih.



No comments: