FOLLOWERS

KASIH ITU CINTA - PROLOG

Ke kiri si gadis melangkah, maka ke kirilah juga Zarif menghadang. Ke kanan si dia mengelak, maka ke kanan juga Zarif melangkah.
Sudahnya, sang gadis tegak berdiri merenungnya dengan renungan tajam penuh amarah. Tapi peliknya, makin tajam renungan mata itu, makin hati Zarif bagai dipalu-palu.
“Kau nak apa sebenarnya ni?”
“Nak kau, boleh?” Zarif angkat-angkat kening. Mata cantik Dya ditenung penuh minat.

Kalau kau berjaya keluarkan suara dia yang mahal tu dan usik hati beku dia, kau boleh dianggap hebat. Sebabnya… perempuan yang bernama Ardyana tu, suaranya sangat-sangat mahal. Matanya yang cantik tu tak pernah nak pandang kaum lelaki.’

Teringat kembali kata-kata Hasif, ketua pengawas yang boleh dikatakan otai di sekoah Sri Iskandar 2 itu. Tapi yang sebenarnya, bukan sebab cabaran Hasif dia ‘mengejar’ Dya. Hatinya yang tiba-tiba jatuh tergolek tatkala pertama kali melihat bening mata wanita ini yang membuatkan dia terkejar-kejar.
Cuma yang menjadikan dia sangat geram, Dya seperti wanita yang tak punya perasaan. Lelaki sekacak dia pun tak dipandang. Seluruh skil mengayat perempuan sudah dibentangkan tetapi langsung tak berkesan. Sudahnya, dia guna cara ‘jahat’. Sentiasa mencari peluang untuk menyakitkan hati seorang Dya.
“Kenapa kau suka jadi kera sumbang?” asak Zarif lagi, dalam usaha memancing suara Dya.
“Boleh tak buat hal sendiri?” Dya tahan sabar.

Zarif pula rasa tercabar dengan ketenangan yang terpamer di wajah Dya.
“Jangan sombong Dya. Sebab kau tu bukanlah cantik mana pun nak menyombong dengan orang.”
Dya genggam jemari sendiri. Sabarlah wahai hati.
“Aku bukan nak menyibuk hal kau tapi aku menyampah tengok perempuan sombong macam kau.  Kalau cantik tu takpe jugak, ini tidak.....bagi free pun rasanya aku tak terliur…..
Pang!!! 
Satu tamparan singgah di pipi kiri Zarif sebelum sempat dia menghabiskan ayatnya.
Sengaja! Memang dia sengaja mahu menyakitkan hati Dya dalam usaha mengundang suara si gadis dan juga mahu menarik perhatian. Tapi, lain pula yang dia dapat.
Zarif gosok pipi sendiri. Hilang kata-kata buat beberapa detik. Tapi, saat dia mahu bersuara kembali, Dya telah pun pergi.
Kenapa pipinya yang ditampar tetapi hatinya pula yang melompat keluar?
Zarif pegang pula dada sendiri. Nasib baik jantungnya masih di tempat asal dan tetap berfungsi.

‘Dya, kau tahu tak apa yang telah kau buat pada aku? Hati aku hanya sekeping, tapi kau dah curi dan bawa pergi.’




*** INI KISAH INSPIRASI DAN KESINAMBUNGAN NOVEL BEBUNGA KASIH***