FOLLOWERS

Catitan di hari cuti...

Kelmarin aku cuti. Cadangnya nak sambung skrip HKC tapi alih-alih benda lain yang aku buat. Nak tahu, tetiba jer aku merajinkan diri menukar pattern langsir. Kebetulannya ada lebihan kain dan renda yang dah lama aku peram.

Maka, seharian tu aku mengadap mesin jahit, panjat2 untuk ukur panjang dan lebar, terbongkok2 menggunting dan menjahit dan hasilnya...

Walaupun tak cantik tapi okey la untuk aku yang tak pernah pergi kelas menjahit dan tak pernah belajar menjahit langsir.

Entah camana aku boleh terjahit cam tu. Memula tu aku pejam mata then bayangkan aku nak bentuk camana. Lepas tu aku amik kerta dan pensil, aku lukis. Wah! cam arkitek pulak (dulu tu ada gak cita2 nak jadi arkitek tapi otak tak berapa pandai) lepas tu gunting dan jahit .

Masa aku tgh kusyuk menjahit, hubby kata lapar. Aku kata malas nak masak sebab nak siapkan menjahit. So, aku suruh dia pegi beli lauk then masak nasi. Dia kata malas nak turun. Dia jenguk periuk, ada nasi lebih semalam. Dia pun goreng nasi.

Dah siap jahit, aku terus gantung. Lepas tu aku paksa hubby puji cantik dan bagi markah. Klu tak, aku tak nak cakap dengan dia. Maka, terpaksalah dia kata cantik....hahaha.. markahnya 9.5/10.

Lepas tu, dia paksa pula aku makan nasi goreng yang dia buat then paksa aku puji masakan dia...hahahah..bengong!..aku bagi 9/10.... sedap gak nasi goreng perisa telor dan bilis tumbuk. Entah mana dia belajar sebab aku tak pernah masak camtu.


Hari sebelum tu, aku beli pasu bunga then aku korek2 bunga yang dah lama aku simpan kat atas almari(untuk pengetahuan, aku ni suka membeli tetapi suka perap atas almari). Lepas tu, aku cuba la bakat menggubah bunga. Dan hasilnya...

Bolehlah bagi aku yang tangan takde seni ni. Ranting dengan pasu tu aku baru beli, tpi bunga tu rasanya dua tahun lepas..hahahha...

Hubby telek2 ranting tu. Dia tanya plastik ke apa. Aku kata ranting kayu la. Dia tak percaya ada jugak orang jual ranting kayu. Isk! ktinggalan zaman betul la dia tu.

Yang ni pun aku paksa dia puji. Masa aku gubah tu, dia sampai tertidur-tidur kat atas sofa tunggu aku. Masa tu dah pukul 12.30 tgh malam. Mmm.. nasib la dapat isteri tak betul macam aku....hahaha... Tapi, dalam mamai2 pun, dia boleh juga cakap cantik.

p/s: Esoknya, aku terpaksa bercuti lagi satu hari sebab sakit belakang dan lenguh-lenguh mungkin kerana panjat2 dan menjahit. Manja betul!


Okey, dah abis cerita hasil tangan aku. Ni pula aku nak cerita pasal kisah tragis tentang gambar di bawah ni.


Kabinet ni aku baru beli, kecil dan murah jer. Cash & carry kat kedai perabot depan pasar borong selangor....

Yang aku nak cerita bukanlah pasal kabinet tu tapi kisah tragis kedai perabot tu. Tak sampai seminggu aku beli kabinet tu, tetiba kedai perabot yang besar dan gah tu hangus dijilat api dalam sekelip mata.

Entah apa puncanya, tetiba kedai tersebut terbakar dan aku menangis dalam hati...huhuhu.. Sebabnya, aku baru jer tinjau2 perabot kat dalam tu yang sumenya mahal2 nak mampus. Kalaulah aku tahu kedai tu nak 'dibakar', aku mintak satu set sofa free dari tauke dia. Tak pun, kalau tak dapat sofa, dapat karpet harimau bintang yang terhampar cantik kat depan sofa tu pun cukuplah(Persoalannya, nak ke tauke tu bagi kat aku yang dia tak kenal batang idung ni?..hehehehe)


p/s : cerita merapu untuk selingan sebab tak ada idea nak menulis.

6 comments:

kira kekuri said...

cantik apa langsir tuhh kak..heheee :D

aimie_afifah said...

heheheh...terserlah bakat seni ko nie hani....
aku pun dah lama x jahit menjahit nie...aku peram jer mesin jahit tue...huhuhu....

DLa said...

boss..org bg cuti suh rehatbkn wat keja.. tp klu ko dah rjn sgt nnti ko tolong jahit langsir kat aku bleh..aku ni jahit kat orang bleh tp kat aku sndiri M.A.L.A.S.
ehhh sblm terlupa gubah bunga sekali ye pastu hadiahkan kat aku yg keras tangan ni k...
dah siap kang aku bg la ucapan TQ... hehe..

Hani Fazuha said...

Kira... cantik bagi org yg tak tau jahit cam akak ni..heheh

aimie... kalu mesin jahit aku tu pandai merajuk, dah lama dia merajuk sbb xpedulikan dia...hahaha

DLa... apa kata ko yg tolong jahitkan utk aku. toilet ada dua, 2 2 pon blom berlangsir..

DLa said...

boss.. toilet pon pakai langsir gak ka...termenung kejap aku.. xyah la kot karang basah..ko bli jer yg kalis air..senang..

Sarnia Yahya@Sania Yasmin said...

Wah, nanti blhlah akak tempah kat Hani... 2 sliding door,7 tingkap (atas & bwh), ek?