FOLLOWERS

Bercuti ke Kuching

Minggu lepas, aku ke Kuching bercuti bersama keluarga. Sebenarnya tiket ni aku booking dah lama, 17 orang semuanya.

Pergi pada 21 july dan balik 26 July, lebih kurang 6 hari 5 malam.

Seronok? Ramai yang tanya begitu bila aku pulang. Mmmm... tak tahu nak jawab macamana, bercuti memanglah seronok, tak payah fikir apa-apa pasal kerja. Apa yang paling seronoknya ialah beli belah...huhuu...

Melepak di LCCT sementara tunggu check in

Si nakal yang paling susah nak control, semuanya dia panjat.

Si kecil yang tak banyak ragam, berpanas atau bersejuk, tetap diam.

Family aku yang paling kecoh sekali atas flight sampai semua orang pandang...hahaha

Tiba di homestay terus masak nasi dan sementara tunggu nasi, masak maggi dulu sebab tersangatlah lapar. Flight delay dan perjalanan pula agak jauh.

Anak-anak tengah makan maggi

Melepak sementara menunggu nasi masak. Homestaynya cantik juga, rumah double story 4 bilik dan 3 bilik air siap dapur untuk masak dan aircond sekali.

Hari pertama pepagi buta pergi muzium

Lepas tu terus ke Taman Buaya

Lepak lepaskan penat di atas kolam ikan di Taman Buaya

Dari Taman Buaya terus ke Rumah Panjang. Ni bergambar kenangan di atas jambatan gantung penghubung antara dua rumah panjang.

Ni hasil kraftangan penduduk rumah panjang

Bergambar dengan adik aku

Singgah makan nasi ayam sebelum ke Taman Orang Utan. Nasi ayamnya boleh tahan dan lebih murah dari KL.

Jalan masuk ke hutan di mana tempat Orang Utan diberi makan.

Ni Orang Utan yang paling besar di sini yang diberi nama Ritchie. Dia ni kira Otai kat sini la... jarang sekali keluar tapi nasib kami baik sebab hari tu kebetulan dia keluar untuk makan

Dari rumah Orang Utan kami sempat ke Bandar Kuching dan bergambar kenangan di depan replika kucing.

Lepas tu sempat lagi singgah di pasar satok untuk beli ikan masin utk di masak malam tu.

Hari yang kedua kami hanya lepak di homestay sebab letih.

Hari ketiga pepagi buta kami bergerak ke Serikin untuk shopping. Memang tersangatlah murahnya dan harga boleh tawar menawar.

Baju pengantin yang kebanyakannya datang dari Bandung dan tersangatlah murahnya sehingga 5x ganda lebih murah dari KL dan adik akulah orang paling untung, borong sakan untuk butik pengantinnya (D'Ina Pengantin)

Dari Serikin kami pulang ke rumah untuk berehat dan petangnya kami bergerak pula ke kilang kek lapis sarawak

Sesi mencuba kek lapis. Sebenarnya ini bukan mencuba tetapi melantak sebab kami semua makan sampai kenyang sebelum memborong kek yang dijual.

Susahnya nak cari Budu di Kuching tapi akhirnya jumpa di dalam kedai Kek Lapis...hahaha..

Dari kilang kek lapis, kami lepak di Waterfront.

View di Waterfront, sangat-sangat cantik.

Sunset di Waterfront. Ada Cruise lagi.