FOLLOWERS

Kerja Yang semakin bertambah....

Kerja! Kerja! Kerja! Kenapa semakin hari aku merasakan kerja semakin bertambah? Adakah aku yang makin tua ni dah tak pandai buat kerja atau sudah tercatat dalam sejarah pekerjaan, semakin lama kita bekerja maka semakin banyaklah kerja kita?

Oleh kerana aku yang dah hampir meroyan dek kerana fikir pasal kerja mengalahkan menteri kabinet yang kena hentam sebab kawasan jagaannya ditimpa bencana alam yang mengakibatkan kemalangan jiwa(nasib baik tak sakit jiwa), maka aku reka ciptalah tips untuk diri sendiri :-

1. Memo yang bersepah atas meja tu, lipat cantik-cantik dan ‘letakkan’ dalam tong sampah.

2. E-mail yang ‘berduyun-duyun’ masuk ke inbox tu jangan di buka sebaliknya terus pindahkan ia ke recycle bin.

3. Telefon yang sering menjerit kat atas meja tu, cabutkan wayernya atau perlahankan volumenya sehingga deringannya tidak mampu di dengar oleh anak telinga.

4. Duduk diam-diam kat dalam office dan buat-buat sibuk tenung kertas A4 kosong. Konon-kononnya tengah meneliti memo yang berjela-jela dari bos tentang Krisis Ekonomi Global....

5. Kalau ada staff yang suka mereka cipta masalah di tempat kerja, cakap dengan dia “Kalau nak kerja, tolong kerja baik-baik. Kalau nak main-main, tolong pergi main kat padang permainan. Kalau tak nak kerja, tolong blah!”

Peringatan Penting:
Jangan ikut tips di atas kerana aku menulis dalam keadaan kepala tengah bengang. Aku ulangi...Kepala tengah bengang dan hati tengah sakit. Kalaulah aku ada kuasa, nak aje aku sumpah orang yang suka jadi ‘kipas sate’ tu menjadi sesumpah (maaf kalau bahasa aku agak kasar). Biasanya kalau aku taip benda-benda begini, aku akan delete semula tapi mulai sekarang, aku nak simpan dalam rumah aku(aku punya suka la..sebab ni rumah aku) supaya bila aku terbaca nanti, aku boleh ingat waktu ni aku tengah bengang pada siapa.

Aku sering cuba untuk jadi insan yang sabar tetapi seringkali kesabaranku dicabar. Aku juga ingin sentiasa jadi insan yang baik tetapi seringkali juga kebaikanku disalah tafsir. So, aku harus jadi bagaimana? Jadi ‘orang-orang’ yang dari jauh memang nampak macam orang tetapi bila dekat nampak mcm hampeh! Atau jadi sesumpah yang boleh meniru gaya semua orang tidur?(masa kecik dulu aku percaya bahawa binatang ni boleh tunjukkan gaya aku tidur... langsung tak masuk akal).

Kalaulah aku boleh telan orang, memang satu-satu dah aku telan hidup-hidup. Masa tu pastinya aku bukan lagi manusia biasa tetapi dah bertukar jadi naga bermata satu yang muncul dari dasar tasik depan Mines Wonderland tu(Aku selalu berimaginasi bahawa tasik yang cantik dan tak pernah surut airnya tu ada seekor naga sakti yang akan muncul apabila aku menyerunya keluar..ceh! lagi tak masuk akal, aku dah mula merapu tak tentu pasal).

Peringatan untuk diri sendiri :
Aku kalau tengah bengang, sistem badan aku bertindak pelik di mana perut aku akan terasa lapar tiba2 dan aku akan bantai aje apa-apa makanan yang ada kat depan mata. Moralnya.... badan aku makin bulat semenjak dua menjak ni sebab ramai sangat yang suka buat aku bengang dan panas hati( teringat pulak peel si Tasya dalam MB, Cuma aku ni tak secantik dan sesabar dia tu....)

1 comment:

Rasha_rz said...

Apa saja pekerjaan kita, pokoknya ikhlas, sabar dan tawakal. Menulis juga bukan kerja mudah. makan juga banyak kerja. tidur juga sebenarnya banyak kerja. habis? apa yang tak perlu byk kerja? Hemmm.... apa ye?