FOLLOWERS

Raya 2010

Raya tahun ni aku cuti awal dan balik kampung lebih awal dari semua orang. Pertama kalinya dan tak pernah aku buat bertolak dari KL pukul 6.00 petang dan berbuka puasa di dalam kereta dalam kesesakan lalulintas di MRR2...huhuhu...

Sampai rumah mak lebih kurang pukul 3.00 pagi, terus sahur dan tidur. Dua hari puasa kat kampung rasa macam nak beli dan makan semua kuih-muih yang memang tak ada di KL. Tapi, hubby aku lagi teruk, dia sanggup memandu ke Pasir Mas dan beratur panjang semata-mata nak beli akok depan pejabat Risda yang famous tu...hahaha... melampau betul.

Lebih melampau bila dia angkut mak aku sekali, sampai orang tua tu tak sempat nak buat ketupat. Sudahnya, beras pulut yang dah direndam jadi tapai beras.....

Raya tahun ni, aku rasa syahdu sangat. Bermula dari kakiku menjejak rumah tempat kelahiranku di daerah Rantau Ranjang. Lepas tu, aku dapat duit raya yang boleh tahan banyaknya. Sebenarnya, duit tu adalah duit hasil kebun getah peninggalan arwah ayah untuk anak-anaknya. Yerlah, sekarang nikan getah mahal harganya dan hasilnya pastilah juga lumayan.

Saat memegang duit tersebut, aku teringat arwah ayah. Lebih sepuluh tahun dia pergi, banyak peninggalannya dapat membantu anak-anak tetapi aku sebagai anak, apa yang aku buat untuk dia di alam sana? Aku jadi insaf tiba-tiba dan air mataku bergenang di tubir mata.

Lepas sembahyang raya, aku ajak hubby ke kubur. Walau agak jauh dari machang nak ke rantau panjang dan kemungkinan sangkut dengan jam, aku tawakkal aje. Tapi nasib baik juga pagi tu jalan lengang, mungkin orang masih di rumah menjamu selera kerana selalunya bila raya, highway tersebut memang sesak teruk.

Aku bersihkan kuburnya dan sedekahkan bacaan yasin untuknya. Semoga dia tenang bersemadi di sana dan rohnya sentiasa ditempatkan bersama orang-orang yang soleh..Amin..



Bergambar kenangan bersama keluarga yang ada di pagi raya tersebut.

Tahun ni, tema coklat keemasan

Ni pelamin yang adik aku sendiri buat buat untuk adik yang lagi satu bertunang raya kedua


Selamat Bertunang

No comments: